Sider

onsdag 24. februar 2010

Kyllingprosjektet: Del 3 Oppsummering

Dette blir en minioppdatering, siden kyllingprosjektet ble betraktelig kortere enn kalkunprosjektet mitt. Som jeg skrev i oppsummeringen av kalkunprosjektet, tror jeg det er lettere å utnytte fuglen fullt ut dersom man deler den opp fremfor å helsteke. Dette gjelder kanskje ikke i så stor grad for kylling som med en kalkun, på grunn av størrelsen. Men likefullt synes jeg det er lettere å spise alle rester dersom kyllingen blir delt og man kan koke kraft av skroget. I dette prosjektet laget jeg også gryte, hvilket gjør det enkelt å utnytte restene.

Og hva fikk jeg så ut av en kylling på 1,6 kilo? Fullverdig kjøttmiddagsmåltid til fire voksne og fire barn, samt suppemiddag til to voksne og tre barn. Det vil si middag til seks voksne og syv barn. Da ble ikke kylling så dyrt likevel, selvom denne ikke var av den økologiske sorten. Jeg får ikke tak i Stangekylling hos meg, men jeg mener å huske at Stangekylling koster kr. 98 pr. kg. ordinær pris. Altså, heller ikke særlig dyr middag når man får såpass mye ut av den.

I kommentarfeltet i innlegget om Jamie Olivers kyllinggryte ble det påpekt at jeg hadde servert både pasta og grønnsaker ved siden av - og at dette i seg selv var å regne som et fullverdig måltid. Jeg har derfor lyst til å presisere et par ting. Når jeg lager en vanlig middag pleier det å inngå både karbohydrater, proteiner og grønnsaker. Så også med prosjektmiddagene mine. Poenget mitt var altså ikke å se hvor mye kjøtt jeg klarte å servere hver enkelt, eller å trylle frem mer kjøtt på den 1,6 kilos tunge fuglen, men å se hvor mange ordinært sammensatte måltider jeg fikk ut av en Hå-kylliing.

Og det antallet var jeg helt fornøyd med.



Eget bilde.

Ingen kommentarer: