Sider

torsdag 7. januar 2010

Nyheter fra Iittala

Den ene av årets nyheter fra Iittala er en reintroduksjon av glasserien Kastehelmi, som består av en bolle og tallerkner i tre ulike størrelser. Formgiveren heter Oiva Toikka og designet er fra 1964. Ideen bak bruken av glassdråper som dekorasjon kommer angivelig fra at designeren ønsket å skjule merker på glassets overflate på grunn av produksjonsprosessen bak presset glass.

Nydelige produkter, som jeg gjerne skulle hatt. De kommer også i eplegrønt, men siden jeg har en hvit måned i januar, så velger jeg bare å vise denne.

5 kommentarer:

FlorasFrue sa...

Nydelig! Alltid kjekt med noen nytt fra Iittala, disse var veldig fine.
Kjersti

Ingvild sa...

Nå ble jeg akutt bollehavesyk! Nydelig!

helenes hus sa...

Jeg har en slik tallerken i samlingen i sommerhuset - men jeg visste ikke at det var Iittala. Den er en del av en-fra-hvert-prestegjeld samlingen min. :)

Huset på Planen sa...

Heldige deg, Helene! Jeg har sjekket litt mer rundt dette serviset, og det ble produsert mellom 1964 og 1977 (om jeg ikke husker feil - skal sjekke ytterligere og forandre i innlegget senere i dag). Ut fra hva som fremkommer på nettet, så er det i dag mulig å få kjøpt brukt deler av dette serviset, som ble laget i både brunt og turkis. Jeg har sett bilder av både skåler og kopper, så det har nok vært i flere deler enn det som nå blir reintrodusert.

Marta / Livet på landet sa...

Så fin den var! Blir mer og mer glad i Iittala for hver dag som går:)