Sider

tirsdag 10. november 2009

Julie & Julia

Jeg så Julie & Julia igår. En fantastisk flott film som anbefales på det varmeste. For en som er glad i først og fremst å spise, men også å lage god mat, var dette en film for alle sanser.

Filmen består av to ulike historier, begge fra virkeligheten. Den ene handler om Julia Child, som jeg har forstått har en legendarisk rolle som amerikas nasjonalkokke, og som var medforfatter til boken Mastering the art of French cooking. Meryl Streep gjorde en fabelaktig figur som Julia. Den andre historien handler om Julie Powell, ung kvinne med kjedelig saksbehandlerjobb som starter bloggen The Julie/Julia Project. 365 days, 524 recipes. (Jeg mener bestemt det var 524 recipes i filmen, men det står 536 i bloggen.)

Anyway. Jeg anbefaler dere ikke å gå sultne inn på kinoen. Dere kommer garantert til å sitte med vann i munnen og romlende mage. På den andre side anbefaler jeg heller ikke å se filmen med full mage - hvis dere er som meg vil halvparten av gleden være å se frem til et måltid etter filmen. Selvsagt med mat inspirert av filmens vakre bilder. Siden det var litt vanskelig å trylle frem boeuf bourguignon på noen minutter da jeg kom hjem, skjenket jeg meg skamløst (det var tross alt mandag) et generøst glass med hvitvin, og det hadde jeg sett frem til siden filmens første munnfull med vin ble svelget sånn omtrent tre og et halv minutt ut i handlingen. Vinen fikk følge av litt ost. Muligens ikke perfekt match med vinen jeg hadde tilgjengelig, men her gjaldt det bare å stagge hungeren etter noe godt.

Bildet er ikke fra i går, men det var omtrent dette jeg drømte om i to timer i går kveld.



Løp og se!

Meryl Streep tolket rollen som Julia Child på en overbevisende måte. Det forstår jeg nå, etter å ha brukt hele ettermiddagen nedgravd i gamle Julia Child-opptak som finnes på You Tube.

Julie Powell skriver i dag bloggen What Could happen?. Den får jeg lese meg opp på senere.

Helt til slutt vil jeg lenke til den fantastisk fristende matbloggen Lekkermunn, hvor jeg leste meg litt opp på Julie & Julia før jeg så filmen.

Her er Julia Child - den virkelige utgaven - og en fin fersk breiflabb, hvis jeg ikke tar helt feil:



Bildet fra verdensveven. You Tube anbefales også for trailertitt og snoking i gamle arkiver.

Ingen kommentarer: