Sider

torsdag 10. september 2009

Jeg blir aldri lei av lamper

Som mange andre med interiør på listen over sine ekstreminteresser, synes jeg lamper er spennende. I Klikk.no sin artikkel om lamper, kan vi lese at lampene i høst skal være et blikkfang, og at man ikke lenger trenger å oppsøke spesialforretningene for å finne fine lamper.

Det er helt sikkert riktig. Likevel kjenner jeg en ekstra glede over en lampe som jeg vet har sett lik ut i mange år. Som har sneket seg inn under huden min fordi den har det lille ekstra - enten fordi proposjonene er så riktige, eller rett og slett fordi de er så frekke.

Jeg har tidligere skrevet om både AJ stålampe med den uvanlige vinkelen og Bestlite-lampene som jeg liker bedre og bedre. (Kommentarfeltet er artig lesning for de som er spesielt interesserte i sengelampers plassering.)

Her er noen av mine lamper:

Dette er lampen som vi bruker til leselampe ved sofaen på fjellet. Den ble innkjøpt i København på begynnelsen av syttitallet og har hengt på mannens barnerom. Vi har to stykker, den ene er litt skjev på grunn av ulovlig ballspill på rommet, på den andre er sitter det igjen en tapebit som jeg ikke tør å prøve å fjerne. Jeg er rett og slett redd for å ødelegge den. Lampene er nesten gråbrune - en farge som ikke lenger brukes i produksjonen av AJ lamper.



Her ser dere Flos Mini Globall på veggen, både i stuen og på "galleriet" og litt av Bestlites stålampe. Bildet er fra hytta vår ved sjøen. Jeg hadde ikke noe forhold til Flos Globall-lamper tidligere, men ble umiddelbart begeistret da arkitekten foreslo disse nette og enkle lyskildene til bad og gang. Jeg fikk en til overs på grunn av litt dårlig planlegging og den ble plassert i stua. Nå kan jeg tenke meg noen her hjemme også.



Arvet PH-lampe som henger på fjellet - en fin kontrast til hjortegeviret i bakgrunnen, synes jeg.



AJ pendel over stuebordet i samme gråbrune nyanse. En nydelig og superenkel lampe som gjør lite og mye ut av seg på samme tid. Den passer veldig fint inn i det gamle huset vårt hvor det er mange detaljer i bygningsmaterialene.



Alle bildene er tatt av Huset på Planen. Dersom dere klikker dere inn på etiketten "Belysning" finner dere alle innleggene mine om lamper.

6 kommentarer:

von Pederfalds sa...

Så heldig du er med såpass stilbevisste folk å arve fra! ;) Utrolig fine lamper, hadde jeg sett den runde lampen fra Flos litt før skulle jeg gått for en slik på badet på hytta. Ble downlights i stede, siden det er såpass lite med skråtak. Ja, ja :)

Moderne Retro sa...

Lampene er bare helt nydelige. Hilsen fra en annen "lampefrelst".

Marta - livet på landet sa...

Så utrolig mange flotte lamper du har!!!
Og så gøy at det er en historie bak flere av dem!
Skulle gjerne hatt noen interiørbevisste foreldre eller svigerforeldre å arve fra jeg også, men kan nok se langt etter det:)

Vi har også bestilt to glo-ball mini til å felle inn i speilet på badet.
Gleder meg til å se hvordan det blir!
Var ikke før vi bestilte de at jeg oppdaget at de hadde egne for bad. Hadde jeg visst det tidligere, skulle vi tatt de i taket også! (Som er nærmere dusj / badekar). Men nå er det kjøpt inn andre taklamper...

Etter å ha lest innlegget ditt, fikk jeg en tanke... Hva med å ha en rekke på 3-4 glo-ball mini i taket i stua? (Over store vinduer)
Tror du det blir veldig smått og gir lite lys?
Må spørre noen som tydeligvis har god peiling på lamper og belysning:)

Vi har akkurat bestilt gregg-lamper fra Foscarini, og jeg tenkte at glo-ballene ville passe bra sammen med disse!

Ha en strålende fredag!

Huset på Planen sa...

Hei Marta, og takk for lang og koselig kommentar. Først må jeg bare si at jeg ikke har spesielt peiling på lyssetting. Jeg holder meg selv til det helt trygge her hjemme, og har minst mulig lamper som er festet til tak eller vegger. Jeg vet ikke hvorfor, men det har bare blitt sånn at jeg trives best med stålamper, bordlamper eller lamper som henger over bord.

Jeg tenker at Mini Globallen er veldig liten, og dersom det er høyt under taket, så vil de nesten forsvinne. Men det kan hende at det hadde vært skikkelig stilig dersom jeg hadde sett det ordentlig for meg. (Jeg understreker at dette er ukvalifisert synsing - og det kan hende en lyskonsulent ville synes det hørtes bra ut.)

Det er imidlertid masse lekkert fra Flos, så man kan jo se om det finnes noe som egner seg bedre for tak. Jeg liker så godt at Minien er vegghengt, synes det er nesten litt søtt.

Marta - livet på landet sa...

Tusen takk for svar:)
Jeg er også mest glad i stålamper og bordlamper. Men med små barn er det desverre ikke så praktisk....

Jeg får tenke litt mer på glo-ball i taket. Ser at de finnes i større utgaver også, så kanskje det kan være et alternativ.
Synes det er kjempestilig når dere har hengt de på veggen! Men det burde vi vel i så fall tenkt på tidligere, for nå har vi ikke uttak i veggen. Blir ikke helt det samme om man må trekke en ledning.

Godt vi ikke har innredet loftet enda. Så kan jeg lære av "feilene" vi gjør nå, og få det akkurat slik jeg vil der:)

Huset på Planen sa...

Det var nettopp det som var problemet hos oss også - at vi ikke hadde uttak fra vegg. Vi hadde tenkt å ha to lamper på "galleriet" men det var bare ett uttak der. Derfor ble den overflødige lampen plassert på stueveggen, i uttaket for tv-antenne. Vi skulle nemlig ikke ha vegghengt tv, slik arkitekten hadde tegnet inn, så da ble det en Globall istedet. :)