Sider

søndag 7. juni 2009

Oppskrifter på oppfordring

Her kommer oppskriftene til suppebollene og tomatsuppa.

Suppebolleoppskriften fant vi i A-magasinet på fredag, tomatsuppen er en forenklet versjon av en tomatsuppe jeg fant i en kokebok for lenge siden.

Suppeboller, 5 stk:
7,5 dl vann
700 g hvetemel
150 g sammalt hvete grov
150 g sammalt rug fin
1 ss havsalt
1/2 pk. gjær
saft og skall av 1 sitron

Bland alt, minus 1 dl vann. Elt deigen godt for hånd eller i kjøkkenmaskin. Når deigen er nesten ferdig tilsettes siste dl vann. Dekk bakebollen og hev ca 1 1/2 time.

Bakes ut i fem like boller. Dekkes med klede og heves enda 1 time. Strø litt mel på og skjær et lite kryss på toppen med en skarp kniv. Brødene stekes midt i ovnen i 30-40 minuter på 220 grader. Avkjøles på rist.

Ved servering skjæres skalken av toppen, bruk hendene til å grave ut innholdet, og fyll med suppe.



Dette er en litt omtrentlig oppskrift på tomatsuppe, siden jeg sjelden måler opp ingrediensene. Jeg laget en kjempeporsjon, og skal forsøke å angi mengden slik det ble i går.

To grovhakkede løk og tre-fire fedd hvitløk stekes gyldent og mykt i olje i en stor gryte. Ha på smør og hvetemel. Det er dette som jevner suppen. Spe på med halvannen liter kyllingbuljong. Det beste er selvsagt hjemmelaget kraft, men i går brukte jeg vanlig buljongterninger. Deretter hadde jeg i fem kartonger med hermetiske hakkede tomater og et lite glass med tomatpuré. La det koke en stund og smak til med salt, frisk basilikum og oregano. For å få den glatt bruker jeg rett og slett en stavmikser i gryta. Den blir helt glatt og jevn, og det er unødvendig å sile synes jeg, selvom dette står i den opprinnelige oppskriften.

Ha i litt fløte eller creme fraiche til slutt.

Fordi brødene var såpass store, skar vi dem på tvers. Et halvt brød med suppe og litt påfyll var nok for ungene og meg. Mannen klarte et helt.



Til dessert hadde vi marshmellows. Ferdigkjøpte, men hjemmegrillede.



Foto: Privat

3 kommentarer:

Moderne Retro sa...

Tusen takk! :)

Janne sa...

Takk for hyggelig kommentar inne hos meg. Flott at du la ut denne oppskriften, da Aftenposten dessverre ikke kom til meg på fredag.

Art by Mona Duaas sa...

Det der ser ordentlig godt ut og skal garantert prøves ut!