Sider

mandag 10. mai 2010

Livet og døden

Livet og døden. På klisjeaktig vis kan man vel fastslå at livet og døden henger nøye sammen. Livet og døden kan på samme tid også være både tragisk, ekstatisk og trivielt.

For at vi mennesker skal overleve må vi spise. Og enten vi inntar dyr eller er vegetarianere har vi døde dyr på samvittigheten. I enkleste forstand fordi vi (eller stråmennen våre) dreper dyr for at vi skal kunne spise dem. Men også en vegetarianer tar indirekte livet av mange dyr. Hele vår sivilisasjon er bygget på bekostning av og med bruk av andre arter, enten vi dreper for å spise eller dreper eller fordriver dyr for å anlegge en kornåker, en by eller et byggefelt.

Huset på Planen er som kjent ikke annet enn en triviell interiørblogg med løse tanker om mat. Derfor utdyper jeg ikke mer denne gang. Men tanken om livets trivialiteter og underligheter slo meg da vi skulle få noen flere høner i går. To skjønne dverghøns som dessverre ikke kunne gå sammen med den hvite vi allerede hadde.

Derfor ble den hvite til kraft og litt mat, og jeg tok meg selv i å bli litt trist, selvom den hvite høna og jeg ikke akkurat hadde utviklet noe varmt forhold. Samtidig er det en kjensgjerning at jeg bidrar til å ta livet av dyr hver eneste dag. Denne gangen visste jeg iallefall at dyret hadde hatt det greit før det måtte bøte med livet. En fin tanke.

Jeg har tro på at også ungene mine har godt av å se og erfare hvordan dette henger sammen. Døden for noen er livsnødvendig for andre. Da gjelder det å gi dyrene et så godt og verdig liv som mulig mens de lever.

Jeg har skrevet mer om dette temaet HER (Mer fokus på dette!)og HER (Råvarebevissthet).

De som har lyst til å lese om hvordan man koker kraft, kan trykke HER.

Her er de nye skjønnhetene våre. I tillegg har vi fått befruktede egg, så nå får vi forhåpentligvis noen kyllinger også. Dessuten et nytt bur til den rugende høna.





De to nye har fått navnene Thelma & Louise. Julie & Julia minus Julie pluss Thelma & Louise blir rett og slett Thelma, Louise & Julia.

4 kommentarer:

Åpent^hus sa...

hei HPP
De som ikke husker på at hamburgerne kommer fra et sted, har jo gått glipp av viktig lærdom, kan man si.
Herr Åpent hus både jakter og fisker, og vi har tidlig både fortalt og vist storebror hvordan tingene henger sammen. Viktig og nyttig synes vi. Slik at man bedre kan skjønne sin plass i det hele.

Du har forresten min stemme i uteplass-konkurransen :)

klem, Åpent hus

Feminista sa...

Høneinnlegg! <3
Jeg er så fascinert av hønene på planen at jeg ikke bare følger med her, jeg serverer også resten av familier med oppdateringer, ergo har mannen og jeg akkurat hatt en hyggelig hønesamtale.

Jeg håper den hvite smakte. Og de nye er helt skjønne! Jeg venter i spenning på kyllinger. <3

Anonym sa...

Fine høner og bra innlegg! :)

Jeg har forresten stemt på deg i NIB-konkurransen. Herlig uteplass med alt man trenger; utsikt, sjø og svaberg! Bedre kan det ikke bli.

T

Ulla sa...

Spennende med kyllinger :)