Sider

lørdag 16. januar 2010

Trender i 2010

Det har stått flere artikler om de nye innredningstrendene i ulike medier i det siste. Igrunn ganske naturlig, siden vi har gått inn i et nytt år.

Aftenposten skrev for noen dager siden under tittelen "Spar deg for å flashe - tenk miljø" noen betraktninger over samme tema. De hadde intervjuet Kvist-innehaver Kirsten Visdal, og jeg synes det var en ganske interessant artikkel. Egentlig ikke fordi den fortalte meg så mye om de nye trendene, men fordi jeg nok en gang synes tema "trend" kan vris i den retning man selv ønsker. Slik jeg forstod Aftenpostenartikkelen så er det finanskrisen som danner utgangspunkt for årets trender. Hovedessensen, slik jeg leste artikkelen, er at vi tenker mer langsiktig når vi handler. Vi er opptatt av gjenbruk, og ikke av å flashe dyre designmøbler. Dette er sikkert riktig. Samtidig får det meg til å tenke på en annen artikkel om samme tema hvor hovedpoenget var at vi handlet dyrere og mer klassisk - nettopp på grunn av finanskrisen og at vi tenkte langsiktig.

Lenger ned i Aftenpostens artikkel står det også at vi i år vil få se mer av fargen blått. Og det er jo fint, siden jeg alltid har likt blått. Men strider ikke dette imot tanken om at det ikke lenger finnes trender, fordi vi tenker så langsiktig? Jeg vet ikke. Jeg bare registrer at nesten hvert år lanseres "nye" trender, og at de formuleres så generelt at alle kan kjenne seg igjen i dem. Men det er kanskje meningen? I år har vi hørt at det skal være naturlig (sauskinn, grove materialer, kongler, gevir på veggen - men var det ikke det i fjor også?), det skal være personlig (eh, personlig? Hva som helst, med andre ord. De som ikke har naturlige ting, men masse retro og plast kan jo bare kategorisere det som personlig), det skal være gjenbruk (passer fint for alle de som ikke kjøper nye ting hvert år, og det er jo de fleste av oss).

Jeg elsker å lese sånne betraktninger, ikke misforstå. Dessuten har jeg stor respekt for kunnskapen og teorien som ligger bak trend-spotting - for det er faktisk kunnskap som ligger til grunn. Likevel tenker jeg at det er nesten sånn at uansett hvordan trendene formuleres, så føler vi at vi kan identifisere oss med dem. Og så lenge man slenger med i betraktningen at "personlig" er trendy, så vil jo de fleste føle at de henger med på det som er inn.

Men blått, da dere! Det er jo storartet! Da føler jeg virkelig at Kivi-lysene og Savoy-skålene mine i blueberry blue er trendy. At sannheten er at jeg er überkonservativ, og stort sett gjennom hele mitt voksne liv har handlet ting jeg har tenkt skal vare livet ut, sier jeg selvsagt ikke til noen.

Ha en fin lørdag!

Her er utsnitt av favorittbildet mitt, hvor det er en del koboltblått. Fra überkonservativ til supertrendy på én dag, det er ikke verst.





Egne bilder som jeg har tatt idag.

1 kommentar:

Moderne Retro sa...

Ville bare inn å ønske deg en god helg! :)

Personlig synes jeg du er en trendsetter. Kan være at de som sier blått er in nå, har blitt påvirket av deg. :)