Sider

lørdag 16. januar 2010

Kalkunprosjekt: Del 6 Kalkunsuppe

Dere lurer kanskje på hva jeg skulle med kraft siden jeg ikke brukte noe av denne da jeg laget saus til søndagsmiddagen? For noen dager siden laget jeg suppe, og det er her kraften kommer inn i bildet.

Jeg advarer dere med en gang. Dette er ingen sofistikert suppe, ingen veldig spennende ingredienser, snarere tvert i mot. Denne suppen har de samme ingrediensene som jeg tidligere i prosjektet har benyttet meg av. Grunnen til dette er at jeg ville lage en suppe som jeg visste at ungene ville like. Ikke masse krydder, ikke masse dilldall. Smaken av den milde og rene kalkunkraften skulle få dominere.

Her er hva jeg gjorde:
Jeg surret to små løk og to fedd med hvitløk i en del smør. Siden jeg skulle bruke smøret til jevning, brukte jeg mer enn jeg vanligvis ville gjort. Etter at løken hadde blitt gylden og myk, laget jeg jevning med hvetemel. Deretter spedde jeg på med en del av kraften. Av hensyn til den sære i familien brukte jeg stavmikser slik at løkbitene forsvant. Etter dette spedde jeg på med resten av kraften til det hele hadde fin suppetykkelse. Og da var det bare å ha i restene med kalkunkjøtt, noen staver med gulrøtter, litt fløte og en boks med kikerter.

Denne suppen kan man selvsagt også lage på buljong, men jeg synes det er ekstra morsomt å bruke kraft jeg har laget selv. Og særlig nå når poenget er at jeg skal se hvor mye jeg klarer å tyne ut av en kalkun!

Suppen ble tatt godt i mot av Husets minste beboere. Den største syntes nok at jeg kunne krydret mer i tillegg til pepperet og saltet jeg smakte meg frem med. Siden det var litt rester av kjøttet vi brukte i tacomiddagen, kjente vi såvidt smaken av spisskummen. Dette var igrunn veldig godt, og neste gang skal jeg teste ut litt mer av det. Spisskummen passer bra til kikerter.

Hvor mange middager ble det av suppen? Nå må jeg virkelig tenke, for vi hadde denne middagen flere dager. Tilsammen ble det noe sånt som seks voksne og fire barn som ble mette. Eller noe sånt. Mye suppe med mye kjøtt ble det iallefall.

Jeg serverte ferskt brød til suppen samtlige dager. (Hvilket minner meg om at jeg også har et aldri så lite brødprosjekt gående - som jeg planlegger å blogge om.)



Eget bilde.

2 kommentarer:

Ms BOB sa...

Er utrolig imponert over hva du har fått ut av en kalkun. Har fulgt prosjktet ditt, og bøyer meg i støvet.

Huset på Planen sa...

Bare prøv selv! Det har vært veldig gøy. I kveld kommer en slags oppsummering.