Sider

mandag 11. januar 2010

Kalkunprosjekt: Del 2 Kraftkoking

Neste ledd i kalkunplanen min var å koke kraft. Jeg har tidligere skrevet litt generelt om kraftkoking HER.

Etter å ha skåret ut brystfiletene, lårene og vingene, la jeg restene av skroget sammen med innvollene som alltid ligger i en pose inni kalkunen, i ovnen på god varme i ca 20 minutter. Så skar jeg en løk, et par gulrøtter og litt hvitløk i biter og surret det i litt olje i en forholdsvis stor gryte. Deretter hadde jeg skroget i sammen med grønnsakene, litt salt og pepper og helte på vann til det dekket alt. Jeg hadde også i litt friske grønne urter. Det fikk koke lenge, og ble skummet av ved behov.

Etter siling ble kraften redusert til passende mengde, ca 2/3 av den opprinnelige mengden.

Kraftkoking gir meg en merkelig glede, og anbefales på det sterkeste!



Mannen min, som er ekspert på denslags, renset restene av kjøttet til slutt.

Ingen kommentarer: