Sider

lørdag 19. desember 2009

Kokosmakroner

Jeg har laget kokosmakroner i dag, etter oppskrift fra boken "Alle sju slaga" skrevet av Britt Kåsin, funnet i bokhyllen til foreldrene mine og kommunisert til meg via telefon.

Dette trenger du:
5 eggehviter
250 g sukker
250 g kokosmasse
1/2 spiseskje hvetemel

Eggehvitene piskes stive. Deretter has bollen i varmt vannbad mens man på lav hastighet pisker inn sukkeret. Til slutt røres mel og kokosmasse forsiktig inn i røren.

Legges på smurt plate med skje og stekes til de er gyldenbrune langs kanten i ovnen på 180 grader.

Siden jeg synes kokosmakroner av den skikkelig seige sorten er typisk julesmåkake, nøyde jeg meg ikke med enkel porsjon. Og på grunn av at den første prosjonen med kakedeig ble komplett mislykket fordi jeg glemte å ta ut bollen av vannbadet før jeg tilsatte kokos og mel og pisket den altfor hardt slik at den totalkollapset, sitter jeg nå med 20 eggeplommer i kjøleskapet. Spørs om det ikke må bli karrisild med hjemmelaget majones.

For kjøkkennovisen anbefales følgende når det gjelder å skille plommen fra hvitten; Gjør dette en og en over en liten bolle. Dersom det kommer litt plomme i hvitten er dette nok til at den ikke blir stiv når den skal piskes. Derfor er det lurt å skille ett og ett egg, og deretter ha det i en samlebolle. Det er kjedelig å mislykkes med den tiende plommen.



Konklusjonen etter å ha smakt på bakverket var at, jo, dette var like søtt som jeg husker fra barndommen. Og minst like seigt. Selvom det er slik jeg vil ha dem, spørs det om ikke det er tilstrekkelig med en porsjon av deigen.

Ingen kommentarer: