Sider

tirsdag 22. desember 2009

Karrisild

Like sikkert som at julen kommer hvert eneste år, like sikkert er det at det ble laget karrisild i adventstiden i mitt barndomshjem.

Denne oppskriften er derfor fra en håndlaget lapp som ligger i kjøkkenskapet. Hvor den opprinnelig kommer fra aner jeg ikke.

Dette trenger du:
3-4 kryddersild
3 dl majones (jeg hadde hjemmelaget majones)
karri etter smak (jeg bruker rett og slett det krydderet som selges under den noe upresise betegnelsen "karri")
3 spiseskjeer kapers
3 spiseskjeer finhakket løk
2 spiseskjeer hakket syltet agurk
1 spiseskje gressløk (dette fikk ikke jeg tak i dag)
dill

Husk å vanne ut silden etter anvisningen på pakken.

Man blander rett og slett alt sammen og lar det stå slik at smakene kan "gå opp i en højere enhed". Dette smaker godt sammen med mørkt brød eller lefse. Vi pleide å tyvsmake på silden lille julaften etter at vi hadde spist oss mette på grøt tidligere på ettermiddagen og pyntet tre og hus. Smaken av karri gir meg derfor en deilig følelse av at alt er klart.





Egne bilder i dag.

Det blir mange matinnlegg i bloggen om dagen. Jeg regner med at dere holder ut - siden det snart er over.

Julen er spekket med tradisjoner. Enkelte pyntetradisjoner og mattradisjoner har fulgt meg hele livet, noen har mannen tatt meg seg, og noen har vi skapt sammen. Uansett går inneliv, kos, pynting og mat hånd i hånd i denne tiden, og jeg definerer meg innenfor interiørbloggekategorien selvom jeg har spammet ned bloggen med matinnlegg den siste tiden.

Ingen kommentarer: