Sider

mandag 21. september 2009

Oppskrift på lammegryte

Her kommer oppskriften på lammegryten som jeg laget i helgen. Det som skiller den fra andre tomatbaserte lammegryter er smaken av snøfrisk. Oppskriftens opprinnelse er nettopp en Snøfrisk-reklame fra Ostecomagniet, noe endret av først andre og så meg.

Her er hva jeg brukte i gryta forleden dag:

1,5 kg lammekjøtt. Jeg bruker ikke filet, siden det er like greit å bruke vanlig grytekjøtt til slike retter. Men jeg kjøpte kjøtt som ikke var altfor fett (det er det uansett ikke på denne tiden av året, rett etter sauenes hjemkomst fra fjellet).
2 løk
5-6 fedd hvitløk
2 små kartonger hakkede tomater
2-3 rause spiseskjeer med hakkede soltørkede tomater i olje
smør til steking
friske urter, jeg brukte timian, men man kan bruke persille, salvie, m.m.
og selvfølgelig snøfrisk, nesten to bokser
4-5 dl hvitvin
salt og pepper

Først brunet jeg kjøttet krydret med salt og pepper i en panne på god varme, og hadde både kjøtt og etterhvert stekesmør over i en gryte. Hakket løk og hvitløk fikk samme behandling - det ble stekt mørt, dog ikke på like sterk varme som kjøttet måtte tåle.

Deretter hadde jeg hakkede tomater, soltørkede tomater, urter og hvitvin i gryten. Dette fikk koke i noen timer, til kjøttet ble mørt. Pass på så det ikke koker for lenge, da smulderer kjøttet opp. 1-2 timer er tilstrekkelig, tror jeg. Som dere skjønner foregår kokkeleringen ofte etter innfalls- og prøve- og feilemetoden. Sjekk kjøttet etterhvert, og ta gryten vekk fra komfyren hvis det ser nesten ferdig ut, og det ennå er noen timer til middag. Rett før servering røres snøfrisk i den varme gryten så det smelter helt. Resultatet er en nydelig krem/tomatfarget saus.

Jeg ble tipset om den danske bloggen Beretninger fra et autentisk landbrug i en bloggkommentar i helgen. Dette er en utrolig flott og morsomt skrevet blogg om livet på en bondegård som drives ut fra prinsipper jeg kan like. Oppskriftene hennes er også verdt å få med seg, og jeg har allerede prikket ut noen jeg skal teste. Bloggerinnen ville nok skrevet at kjøttet skulle koke så det antok en "højere enhed", og det er nettopp det som skjer med denne gryta. Den ser litt unnselig ut i begynnelsen, men antar andre nivåer etterhvert som den får tid på varmen. Litt pompøst sagt.

Uansett smaker den nydelig med poteter i fast form, enten kokte eller ovnsbakte, og grønne grønnsaker. Jeg har også servert den med bakte rødbeter, og det både så fint ut og smakte bra. Dryss gjerne litt urter på toppen før servering.





Tada!

6 kommentarer:

Ingunn sa...

Det ser nydelig ut.

Riktig god bedring. Kos deg om du klarer.

Klem Ingunn

Ulla sa...

Supert!
Da blir det lammegryte til gjestene våre på lørdag :)

God bedring!

Huset på Planen sa...

Takk Ingunn. Jeg skal forsøke, men det er ikke lett med dundrende hodepine og tett nese.

@Ulla: gi meg gjerne tilbakemelding om hva du synes - det er alltid spennende å lese om hva andre mener. :) Lykke til.

Camilla sa...

Namminam!! Vi har dilla på lam for tiden og jeg har lyst til å eksprimentere litt med ulike tilberedningen. Dette så jo knallgodt ut!

små og store drømmer sa...

Takk for at du deler med oss :)
Min kjære eeeeeelsker lam. Så dette blir helgens middag :)

Ulla sa...

Her fikk vi tilbakemeldinger om en skikkelig god gryte :)
Jeg laget den av lammelår, noen ferske tomater, men ikke fullt så mye vin da den ikke fikk plass i gryta!

Laget forrett av kongekrabbe med mango, oppskrift fra god fisk, lammegryte til hovedrett og tilslørte bondepiker til dessert. Veldig godt!