Sider

onsdag 16. september 2009

Dagens lettvinte middagstips og litt annet forskjellig

Jeg blir oppriktig rørt og glad når jeg leser slike innlegg. Det er hentet fra bloggen Husdraumen, og bloggforfatteren skriver at hun hadde fått inspirasjon fra innleggene mine om hjemmelaget mat.

Jeg har nå opprettet en ny kategori som heter "Prosjekt hjemmelaget mat", slik at det er enklere for de som ønsker å klikke seg rett inn til bloggpostene som omtaler prosjektet og gjengir oppskrifter.

Idag har jeg vært litt småsyk. Heldigvis hadde vi rester igjen etter tomatsuppen fra i går. Den laget jeg etter jobb, og med hånden på hjertet kan jeg si at det ikke tok stort lenger enn tyve minutter. Oppskriften er hentet fra dette innlegget i Huset på Planen. Den er antakeligvis inspirert av mange forskjellige oppskrifter, men jeg føler jeg har prøvd meg frem til akkurat dette resultatet på egenhånd. Dette er ingen komplisert sak, snarere et kjempegodt og enkelt alternativ til Toros utgave.

Dette er en litt omtrentlig oppskrift på tomatsuppe, siden jeg sjelden måler opp ingrediensene. Jeg laget en kjempeporsjon, og skal forsøke å angi mengden slik det ble i går.
To grovhakkede løk og tre-fire fedd hvitløk stekes gyldent og mykt i olje i en stor gryte. Ha på smør og hvetemel. Det er dette som jevner suppen. Spe på med halvannen liter kyllingbuljong. Det beste er selvsagt hjemmelaget kraft, men i går brukte jeg vanlig buljongterninger. Deretter hadde jeg i fem kartonger med hermetiske hakkede tomater og et lite glass med tomatpuré. La det koke en stund og smak til med salt, frisk basilikum og oregano. For å få den glatt bruker jeg rett og slett en stavmikser i gryta. Den blir helt glatt og jevn, og det er unødvendig å sile synes jeg, selvom dette står i den opprinnelige oppskriften.

Ha i litt fløte eller creme fraiche til slutt.


Vi hadde egg til suppen i går, men jeg pleier også ha i kikerter eller makaroni.



Jeg har mange ganger reflektert litt over hvor jeg skal sette grensen for hva som skal betegnes som hjemmelaget og hva som er halvfabrikata. Konklusjonen er blant annet at jeg synes at det er greit å bruke hermetiske tomater, selvom jeg vet at mange sverger til de ferske utgavene. Så langt det lar seg gjøre bruker jeg økologiske tomater, men aldri hermetiske tomater tilsatt urter eller hvitløk. Jeg tenker at jeg vil ha kontroll på smakstilsetningen selv.

Vi skal på hytta til helgen. Jeg gleder meg allerede. Vi venter spennende besøk, som jeg kanskje kan skrive om litt senere. Uansett gleder jeg meg til fargene i fjellet - jeg håper det er høstaktig og vakkert.

1 kommentar:

Husdraumen/Anita sa...

Takk!!:)

Smil frå Anita

PS. I dag skal eg prøve å lage kjøttkaker av hjortekjøttdeiga som eg aldri har fått brukt til noko tidlegare....!