Sider

mandag 7. september 2009

Biscottioppskrift på oppfordring

Biscottioppskriften har jeg fra boken Juletid av Mads Moe.

Jeg pleier å doble oppskriften, men her gjengis den enkle, som gir ca 30 stykker.

140 g smør
170 g sukker
2 egg
noen dråper vaniljeessens
1 ss cognac (jeg pleier å ta litt mer)
450 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
175 g ristede hasselnøtter, grovt hakket

Smør og sukker røres luftig i en kjøkkenmaskin. Visp inn eggene, vaniljeessensen og cognac. Mel og bakepulver blandes gradvis sammen med resten. Kjør maskinen til alt er godt blandet og ha i nøttene. Jeg brukte pistasjenøtter og tørkede tranebær denne gangen og det smaker nydelig.

Deigen deles i to, rulles til ca 30 cm lange pølser som trykkes litt flate på stekebrettet. Bruk bakepapir. Deigpølsene stekes i ovn i 25 minutter på 170 grader C. Ta pølsene ut av ovnen og la de kjøle i 5 minutter. Skjær pølsene deretter i skiver på skrå, ca 15 pr. pølse. De skal stekes i ytterligere 20-25 minutter til de er gyldne.

Biscotti er gode til å dyppe i kaffe latten eller den Vino Santo. I tett boks kan de holde seg i ca tre uker.

Her er en annen oppskrift på Biscotti fra Dagbladet, og her er en fra Klikk.no.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denne lagres og skal prøves! Takk! :)

T

Sulvis sa...

Og jeg (og barn) skal bake nå. Jeg er nemlig ikke helt i slag, og vil trøstespise! Takk for tips.