Sider

mandag 1. juni 2009

Rabarbrapai

Her er det enda en morgen av de sjeldne! Og fri attpåtil!

Jeg har startet den fine dagen med en kopp god cortado og litt rester etter rabarbrasmuldrepaien som vi laget på lørdag.

Hagen er, som jeg tidligere har skrevet, et lite skattkammer. Her har det bodd mange hageinteresserte mennesker opp igjennom tidene. Det ser vi på trærne som er plantet, podede frukttrær, bærbuskene osv. Dessverre måtte vi ta vekk noe av jungelen da vi fikset hagen for ni år siden. En av de tingene som overlevde, og som på grunn av utvidelse av tomten har blitt flyttet to ganger, er rabarbraen - en gigantisk plante som kan gi opptil fire innhøstinger i løpet av sommeren. Jeg kutter alltid av blomsten ganske tidlig, da kan man også bruke mer enn den første leveringen med stilker.

Lørdag laget vi smuldrepai. Siden jeg var lat i det fine været, fant jeg den enkleste oppskriften på noe godt med rabarbra. Det rakk til to store former, og vi har kost oss med pai tre dager til ende.





Rabarbra kuttes i biter, has i form sammen med litt sukker. Mel, smør og sukker smuldres med fingrene i en bolle og strøs over rabarbraen. Stekes i ca 220 grader til den ser gylden ut på toppen. Serveres med is.



Foto: Privat

Ha en fin dag i dag også!

2 kommentarer:

VintageOslo sa...

Nammenam :)

Aase sa...

Høres deilig ut. Jeg høstet rabarbra hos mine foreldre i helgen og har nå noen porsjoner i fryseren for fremtidig bruk.