Sider

mandag 19. april 2010

Hverdagsfiskegryte

Jeg tenkte jeg skulle se hvor lang tid jeg brukte på å lage fiskegryte i dag. I iveren over at jeg laget gryten fra bunnen uten oppskrift overhodet - ei heller etter å ha surfet etter diverse oppskrifter på nettet i forkant som jeg pleier - glemte jeg klokka helt.

Likevel sverger jeg på at det ikke tok særlig lang tid fra jeg startet til gryten var serveringsklar. Jeg går nemlig og ruger (hehe - litt hønsesnakk fra meg om dagen) på et innlegg om mat fra bunnen og hvor lang - eller kort - tid det tar i en travel hverdag. Tid, eller mangel på sådan, virker som hovedårsaken til at mange opplever det som uoverkommelig å lage hverdagsmat fra bunnen. Jeg tror mange er av den oppfatning at det tar langt mer tid å lage noe fra bunnen sammenlignet med å tilberede mat fra pose eller glass, enn det som faktisk er tilfelle. Jeg tror imidlertid man med enkle grep i kan lage hjemmelaget mat - også om man er i full jobb. Mer om dette senere.

Til fiskesuppe og -gryte kan man bruke fiskebuljong (den fra Knorr er såvidt jeg vet av de bedre på markedet med tanke på tilsatte smaksforsterkere), men det aller beste er selvsagt å bruke skikkelig kraft. Som jeg tidligere har skrevet lager jeg som regel kraft når vi har passende råmateriale, og idag hadde vi derfor rekekraft i hus. Ingrediensene er oppgitt i ca-mål, bortsett fra de konkrete tingene jeg faktisk målte opp. Spør gjerne om mer spesifikke detaljer dersom dere lurer på noe.

Sånn gjorde jeg:

Jeg surret tre gulrøtter i staver, en fennikel i biter og en purre i ringer i smør i en stor gryte. Saltet og pepret litt (hvit pepper) og spedde på med kraft, litt creme frâiche og litt fløte. Her brukte jeg rett og slett litt rester fra kjøleskapet. Dette lot jeg småkoke en liten stund før jeg jevnet med maizenna til passende tykkelse. Idag ble middagen en slags mellomting mellom grytekonsistens og ren suppe. Jeg rev skallet av en sitron på fint rivjernet (fra Microplane, som forresten anbefales på det varmeste!), og hadde det i gryten sammen med saften av den samme sitronen.

Dette er basen for gryte/suppen. Man kan gjerne bruke forskjellige sorter fisk, i dag brukte jeg laksefilét. Rett før vi spiste tilsatte jeg forholdsvis store biter med laks. Da de var ferdige ble gryten servert med litt reker og hakket kruspersille på toppen, og med rundstykker ved siden av. Smaken var mild, men med fin syrlighet fra sitronen og god smak av fennikel.

Ungene var veldig fornøyde, og selvom en av mine tre har en grunnleggende skeptisk holdning til alt som kommer fra sjøen, ble gryta tatt godt imot. Og det gleder et morshjerte mer enn noen kan forstå. :)



Eget bilde.

5 kommentarer:

Tone sa...

Så utrolig deilig den høres ut! Og den er sikkert ganske så rimelig også. Rekeskall er jo f.eks. gratis. Kraft ruler!

Tone sa...

... og PS: Jeg tror kanskje at når mange tenker at det å lage mat fra bunnen tar tid, så ser de for seg at middagslagingen bare skal foregå den siste halvtimen før man spiser middag. Hvis man derimot lager kraft når man får tid, f.eks. på en regntung søndagsettermiddag (kraftingredienser kan man jo oppbevare i fryseren), eller at man lager dobbel porsjon av noe som egner seg for frysing, kan man ofte slenge sammen et 100% hjemmelaget middagsmåltid på veldig kort tid på en hektisk hverdagsettermiddag.

Huset på Planen sa...

Nettopp, Tone Victoria! Det er sånne ting jeg tenkte at jeg skulle skrive litt om. Jeg har jo selv vært full av gode grunner til å fortsette å støtte halvfabrikataindustrien.

Ms BOB sa...

Den gryta såg utrolig god ut. du imponerer atter en gang. :-)

cathrine - trettien [31] sa...

Hei! Takk for koselig kommentar på bloggen min! Jeg kommer nok til å gå for den hvite kitchenaid maskinen. Den er jo bare lekker!
Og du - for en flott blogg! Nå har jeg kost meg her med mange flotte innlegg. Du har nok rundet 100.000 når jeg har lagt inn komentaren, så jeg vil bare gratulere :-)
Klem C.