Sider

torsdag 24. september 2009

Det gamle potteriet

Huset vårt er som tidligere beskrevet nokså rotete. Bygget ut i alle retninger, uteområdet er utvidet og oppgradert fra fullstendig villniss til hage. Uthuset ble integrert i huset da vi renoverte for ti år siden. Før vi begynte hadde huset stått tomt i nesten ti år og vært hjemmet til blant annet katter og hjemløse. Kanskje spøkelser også? Antakeligvis.

Nå ser det slik ut. Hagen er en typisk brukshage - ingen golfbane her. Den er inngjerdet slik at hundene kan løpe fritt ute.

Her er et bilde av utsikten vår. Ikke stort med andre ord. Bonusen er selvsagt at vi heller ikke har så mye innsyn - bortsett fra at de nærmeste naboene kan se hva vi har til middag. De hører meg antakeligvis også når jeg kjefter på guttene mine.

Årsaken til bølgen på terrassen er at det var så mye fjell i grunnen da vi skulle støpe og legge skifer - og vi ville ikke sprenge. Derfor fulgte vi bare linjene i naturen og laget to nivåer. Den gamle skiferen lå i kjelleren vår, ble båret ut, sortert og lagt på terrassen. Gjenbruk!



Her står jeg oppå en liten høyde i enden av tomta og ser ned på spiseplassen,



resten av terrassen og litt av hagen.



Og her er fronten.



Historien bak de store og usymmetriske vinduene i front, kan jeg ta en gang senere. Men det er altså en historie bak dem!

Alle bildene er tatt av Huset på Planen tidligere i høst.

12 kommentarer:

Åpent^hus sa...

Gøy å se eksteriøret ditt også! Liker godt hus med sjel og historie. Det ser det så avgjort ut som ditt har! Hvordan går det med utfordringen min om å skrive litt om kunst?? ;) hehe

Synnøve sa...

Så fint at dere har fulgt naturen når dere la skiferen. Liker uteplassen deres.

ha en fin kveld

Moderne Retro sa...

Likte godt fasaden, samt uteplassene. Er slik at man får lyst å komme inn på besøk. ;)

Huset på Planen sa...

Du er hjertelig velkommen, Moderne Retro! Vi hadde sikkert hatt mye å prate om, vi! :)

Marta - livet på landet sa...

Så flott hus! Har jo sett mange bilder innenfra, så gøy å se det utenfra også!
Og det er nok fint å tenke på at huset har en historie:)

Nysgjerrige meg lurer selvsagt på hvor det egentlig er du bor:)
Men det skal du få la bli en hemmelighet:)

Ha en fin kveld!

Huset på Planen sa...

Hvis du vil, kan du sende meg en mail på husetpaaplanen@epost.no. Jeg har en mistanke om at vi ikke bor så veldig langt fra hverandre. ;)

Pippi sa...

Så finfint hus og deilig uteplass! Det savner jeg i vår byleilighet :)

PS! Det lille intervjuet på nett kom av at jeg kjenner en som kjenner en som kjenner journalisten i hytteliv, så bare flaks for min del ;)

Moderne Retro sa...

Det tror jeg også (at vi har mye å snakke om). Er full av beundring for det du får til. :)

Moderne Retro sa...

Takk for besøk hos meg. :)

Det skjer ikke så fort med uteområdene, så oppdaterte bilder blir det nok ikke før neste år.

I kveld har jeg slappet av - er sliten etter en hektisk jobbuke med sene kvelder m.m.
Ønsker deg en fin dag i morgen. Jeg skal enten ha fri eller reise på kurs - har ikke bestemt meg enda. :)

Camilla sa...

Å jippi jaiai, har lett etter lamper som de under her.. vurderer små, sorte lamper over kjøkkenbenken!
Også så gøy å se huset, det ser jo veldig hyggelig ut.
Hadde forresten vin og snøfrisk i gryten, det luktet veeeldig sau men det smakte kjempegodt :)

Huset på Planen sa...

Takk, det er et sjarmerende lappverk av et hus. Kanskje derfor det var så viktig for meg å få til noe veldig stramt på hytta vår. Og inne - inne er det ganske stramt, selvom bygningsdetaljene myker det hele opp.

Hvis vi noengang skal bygge noe mer (ikke at jeg tror det - har hatt nok prosjekter) vil jeg gjerne ha et stramt arkitekttegnet hus. Istedet følger jeg med på andre som bygger. :)

@Moderne Retro: Ønsker deg en fin dag i morgen uansett hva du velger å gjøre.

Ulla sa...

Jeg får lyst på nytt hus jeg! :D

Ha en strålende helg!