Sider

fredag 25. september 2009

Jeg lover å ikke gnåle mer om epler...

...men her har jeg oppskrift på eplesaft for de som ikke har eplepresse. Vi laget slik saft i flere år før vi avanserte til presse. Saften smaker godt og gir samme gode samvittighet for utnyttelse av hagefruktene våre.



Dette er hva du trenger:

Rene bøtter - jo flere epler desto flere bøtter, naturlig nok.

Epler
Vann
Pr. 12 liter vann trenger man 1 pose atamon og 2 poser sitronsyre



Sådan gjør man med ingrediensene:

Eplene deles i 6-8 biter, jo flere flater, desto mer smak. Mens man skjærer epler, settes vannet til koking. Sitronsyre og atamon røres deretter i.



Bøttene fylles nesten til randen med epler, og det varme vannet helles over. Dette settes kaldt i en uke. Jeg pleier å tre en ren bærepose over hver bøtte og legge en tallerken over. Etter en uke fjernes eplene og saften siles. Has på fem-liters beholdere og fryses, selvsagt etter at man har drukket så mye at man ikke orker mer. Når saften skal drikkes pleier jeg lage en sterk sukkerlake som jeg søter saften med. Det er overraskende lite som skal til for å få en søt og god eplesaft. Dersom du har både røde og grønne epler er det lurt å blande dem. Det blir nemlig en nydelig farge av de røde eplene.

Det var det.

(Oppskriften kommer fra moren til en kamerat av meg, og bildene er tatt av Huset på Planen som fremdeles ønsker seg kamerastativ.)

God fredag til dere!

1 kommentar:

prinsesselinn sa...

namnam,
skal bare skaffe meg noen epler først;)
God helg