Sider

lørdag 13. november 2010

Panna cotta


Panna cotta er en lettlaget italiensk dessert som smaker godt. Fordelen med panna cotta er at den enkelt lar seg tilberede, og gjerne dagen før eller tidlig den dagen den skal serveres. Den er relativt smaksnøytral, hvilket gjør det enkelt å plassere den i en meny. Synes jeg, da.

Dette trenger du:

4-5 plater gelatin
7 1/2 dl fløte
2 1/2 dl sukker
2 vaniljestenger
1-2 dl tyrkisk yoghurt

Slik gjør du:

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann. Skjær opp vaniljestengene på langs og skrap forsiktig ut vaniljefrøene. Kok opp fløte og tilsett sukker og vaniljen. La vannet renne av gelatinplatene og ha disse oppi gryten. Alt blandes sammen. Dersom du ønsker en litt syrlig smak, er det godt å blande oppi litt tyrkisk yoghurt. Tilsett dette også og rør godt.

Ha blandingen over i serveringsglass og sett kaldt.

Det er godt å ha bringebærsaus til. Det lager jeg ved å kjøre en pose med frosne bringebær, litt melis, sitronsaft og eventuelt litt vann i blenderen, sil gjennom en sikt og ha det på toppen av glasset.

Server med et lite mynte- eller sitronmelisseblad.

10 kommentarer:

Karin sa...

Åååååh, det så kjempegodt ut! Har laget den med bjørnebørcoulis på toppen, det er også godt. Youghurt er godt tips, takk!

nr14 sa...

Har aldri prøvd å lage dette...men har bestandig planer om det;)

Go helg til deg:)

Kittys Paradis sa...

Jeg står akkurat og lager panna cotta selv. Min favoritt for tiden er å ha cognac og sjokolade i ELLER rosiner som har trukket i rom. SNADDER!!

Kitty :)

allesistgut sa...

Den så veldig lekkert ut. Vel bekomme!
Ha en fin helg.

allesistgut

FlorasFrue sa...

Mmm det er så godt! Hadde dilla for et par år siden og det ble litt mye - men så er jeg superklar igjen :) Knallgodt
Ønsker deg en fin helg!
Kjersti

Åpent^hus sa...

det der så fristende ut!
panna cotta har vært en av mine spesialiteter. nå fikk jeg lyst til å lage det igjen!

fin helg til deg

Piulfen sa...

Det så godt ut, og jeg vet det smaker så godt. Ønsker deg en god helg.

Piulfen sa...

Det så godt ut, og jeg vet det smaker så godt. Ønsker deg en god helg.

Piulfen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Sanne sa...

Åh, takk for oppskrift :D namm