Sider

lørdag 7. august 2010

Sommerutfordring hos NIB og nye møbler


Jeg lar noen av de nye møblene mine bli utfordringen hos NIB denne måneden. Skjenken er fra Montana (farge white, ncs-kode 1500) og rekveden har jeg funnet på hytta.

For de som er interessert i fargenerding: Jeg lurte lenge på hvilken farge jeg skulle velge. Den fargen det går mest av er visst snow (eller noe sånt), eller ncs-kode o5o2-y. White passer imidlertid veldig godt inn her synes jeg, siden møblene er såpass ruvende. Jeg ser likevel at fargen blir gråere på et helt møblement enn det den fremstår som på den lille fargeprøveklossen de har i butikken. Og jo større møbelet er, desto gråere ser man at det er. Kanskje greit å vite for de som lurer på om de skal velge snow eller white.

Det er lenge siden jeg har hatt fremme de blå lyslyktene fra Iittala. Derfor synes jeg det er ekstra fint å ta de frem. Den blå vasen kjøpte jeg på Ikea for mange år siden. Perfekt størrelse og farge som passer fint med andre blå glasstingene jeg har.

Ha en fin helg!











Da mangler teppet vi har bestilt, så er den delen av stua helt ferdig etter den lille ansiktsløftingen. Vel, ansiktsløfting er vel å ta litt hardt i - dette er vel mer som en liten botoxinnsprøyting å regne.

6 kommentarer:

med blanke ark sa...

Så utrolig lurt - og fint - å sette lysene og skålen på rekveden. Det ble en kjempefin effekt, synes jeg :)

Fargebarn sa...

Så fint det ble! Kjempefin skjenk, så kome lysene og ittalaskåla ekstra godt fram når de sto der de gjorde! Lurt!

Gro sa...

Det ble skikkelig fint med ny sjenk :) Syntes den sto seg veldig fint til veggen!

Velger å ikke tro jeg er inhabil selv om vi har en ganske like sjenk (om enn ikke Montana) - og samme lampe som står på samme sted :)

Åpent^hus sa...

gratulerer med nye møbler.
kjekt med litt forandring.
jeg sier meg enig med de over: skjenken og tingene oppå kom fint til sin rett her.
tøft med rekvedplanken sammen med glasstinga.

god helg til deg!
sommerhilsen fra Åpent hus

Anonym sa...

Hei!
Først må jeg si at jeg er STOR fan av din blogg! I shabby chic- jungelen er det en lise å kikke på bloggen din - og Moderne Retro sin:)

Jeg er på trappene med å bestille en Montana- reol til stuen min og ble ekstra begeistret for fargenerdingen din. Jeg sitter her med to små fargeprøver, akkurat de to som du snakker om, og er veldig i tvil. Jeg vil egentlig ikke ha det grått, men det blir dumt med lysende hvitt også. What to do, what to do:)

Jeg skal bestille reol på Møbelgalleriet i Stavanger, mulig de har noe i utstillingen i begge disse nyansene. For de to små prøvene er ikke mye å bestemme seg ut fra!

Keep up the good work!
Hilsen Gro

Huset på Planen sa...

Hei Gro. Takk for hyggelige ord. På Møbelgalleriet har de hyller i Snow, om jeg ikke husker feil. Men jeg husker også at jeg måtte spørre særskilt om å få fargekoden. Greit å vite fargekoden synes jeg, siden vi også nettopp hadde malt stua. Da var det lettere å teoretisk tenke seg hvordan de ulike fargene ville se ut i stua. Jeg råder seg absolutt til å sjekke ut fargen de har på hyllene på Møbelgalleriet. Det er dessuten litt forskjell på materialet også - den i White føles glattere enn den i Snow - og det liker jeg bedre. (Innbiller meg at den er lettere å holde ren.)

Men den i White ser altså litt grå ut når det er et stort møbel. Jeg nevner også at vi har en liten hylle på hytta i samme farge. Den ser ikke grå ut i det hele tatt, antakeligvis på grunn av størrelsen og at den står ved siden av en vegg av ubehandlet ask.