Sider

tirsdag 24. august 2010

Mer fra Ikea-lanseringen



Fra Ikea's pressestoff har jeg klippet følgende:

• 74 % av oss har behov for et pusterom i hverdagen.
• Turer i naturen og lesing er de viktigste pusterommene – hhv. 63 og 62 % svarer dette.
• Hver femte nordmann har bare anledning til å koble av 2–3 ganger i måneden eller sjeldnere.
• Mer fritid er viktigere enn penger for de aller fleste.
• En av to nevner stua som det viktigste rommet i hjemmet.
• 55 % mener at stua skal være koselig.
• 62 % mener at kjøkkenet først og fremst må være praktisk.
• En av fem vil at soverommet skal være koselig og praktisk.
• 36 % får inspirasjon til hjemmeinnredning fra IKEA-katalogen, mens halvparten av oss får mest inspirasjon til innredning fra venner og familie.
• En av tre blir stresset av rot.
• Kvinner blir i større grad stresset av rot enn menn.
• Kvinner synes det er viktigere at det er ryddig enn at det er hjemmekoselig.
• Flertallet synes likevel at vi kan tåle litt rot.


Aller først lurte jeg på hva de resterende 45 % mener en stue skal være når den ikke skal være koselig. Kanskje de tenker som meg, at den skal fylle en funksjon og gi estetisk glede? Uansett synes jeg mest synd på én av de fem som ikke har mer tid til å koble av 2-3 ganger pr. måned.



Ikea har tatt pulsen på samfunnet nok en gang og gir oss råd om hvordan vi skal innrede samtidig som vi organiserer rotet vårt.

Her er min favoritt blant nyhetene; Blommig organisk formede glassvaser designet av Maria Vinka. I dem kunne jeg gjerne organisert de rotete blomstene mine.







Foto: Pressebilder

4 kommentarer:

Åpent^hus sa...

Ikea er noe for seg selv, ja.
Men deres pr-stunt for å skaffe seg mer eller mindre gratis talspersoner syns jeg nesten har gått litt for langt.
eller er det bare jeg som er "på vakt" i forhold til å ikke bli påvirket? kanskje vanskelig å unngå i en eller anna grad.
Ikea har i alle fall vært smarte.
Men er usikker på om de kan kjøre samme type markedsføring neste år.
Hva tror du? (Dette her ble en av de derre diskusjons-innlegg-kommentarene) :)
Håper du ikke tar det ille opp!! IKke sånn ment i det hele tatt, Bare at du har jo tatt opp diverse meta-blogg-temaer før, så var litt interessert i å høre hva du tenker om emnet.

hilsen fra Åpent hus

Huset på Planen sa...

Absolutt interessant at du tar det opp, Åpent Hus, og jeg blir selvsagt ikke fornærmet. ;)

Jeg har faktisk tenkt ganske mye på dette. Selv føler jeg meg ikke "kjøpt og betalt", selvom man til en viss grad kan si at jeg er det. Ikea stilte ikke noen betingelser for at jeg fikk være med på lanseringen, og at jeg selv har valgt å trekke det ut med mange innlegg er mitt eget valg.

Jeg synes snarere tvert imot det er interessant at Ikea velger å legge vekt på interiørbloggere også når de skal lansere katalogen sin. I andre regioner har bloggere åpnet husene sine, hvilket også har ført til masse skriverier på blogger rundt i bloggeverdenen.

Vi driver gratisreklame hele tiden - for produkter vi presenterer, interiørmagasiner osv. I utgangspunktet tenker jeg at det er viktig å beholde sin integritet for å være troverdig, og det håper jeg at jeg har klart i forhold til denne lanseringen.

Et absolutt interessant tema, Åpent Hus!

små og store drømmer sa...

Digget de vasene..
Men skulle gjerne ønske de hadde litt flere farger å velge mellom. Grønn er ikke helt min greie.

Fargerike Dagny sa...

Når sant skal sies, er jo IKEA egentlig ganske geniale i strategien sin. De har klart å lage en skikkelig hype rundt kataloglanseringen hvert år. De finner ikke akkurat opp kruttet, men det er endel produkter som rett og slett er geniale :)

I år var det det nye pulten MED mood board inkludert for min del.

klem d