Sider

tirsdag 23. mars 2010

Engel - nå også i Huset på Planen

Mannen: "Du he kjypt en blomstervase, ser eg? Med en engel på?? Kå e galt med Alvar Aaltovasen?"
Jeg: "Eh, Aaltovasen er kjempefin, men av og til trenger vi flere blomstervaser samtidig. Forresten. Det er ikke en engel, det er en alv. Dessuten er vasen designet av to flinke norske jenter."

Her forsøker jeg å bruke argumentet om at dette er skikkelig vare, en ordentlig ting som til og med er norsk. Dessuten er det ikke en engel. Aldeles ikke. Det er en alv.

Lang stillhet. I et svakt øyeblikk trodde jeg vasen var glemt i iveren over at Viking ledet 3-0 over Brann.

Mannen: "En ALV? Det e'kje en engel, seie du, men en alv?

I dette øyeblikk ble jeg litt brydd. Jeg vet rett og slett ikke om det er særlig forskjell på engler og alver. Og tidligere har jeg jo gått hardt ut mot de som har huset fullt av engler. Nå var jeg på en måte gått i baret selv. Dradd überfeminine ting inn i huset uten at mannen min hadde fått lov til å uttale seg. Snikinnført englene, på et vis.

Jeg: "Ja, altså, det er en alv på vasen. Dessuten er den igrunn nesten helt hvit, man kan omtrent ikke se alven. Og det er kvister og greiner på den også!"

Jeg visste selvsagt at jeg ikke kom unna det faktum at alv ikke akkurat reprensenterer mannens smak på interiørfronten. Ikke min heller, om jeg skal være ærlig. Men denne vasen er jo så fin! Er det ikke mulig å appellere til sunn fornuft og estetisk sans i dette huset?

Dialogen varte en stund. Jeg måtte tåle litt tyn for at ulikhetene mellom engel og alv skulle være hovedargumentet for å innføre mytiske figurer i Huset på Planen.

Nåja. Alven er kommet for å bli. Det blir nok ikke fler.

Bortsett fra koppene, da. Men de har ikke mannen oppdaget ennå.



Eget bilde.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe. Jeg simpelten elsker den vasen, og jeg er ellers også svært lite begeistret for engler (og lignende). Men Wik og Walsøes porselenskolleksjon synes jeg er helt nydelig. Både alven, hjorten og det serviset er en favoritt her i huset. Til og med mannen synes de er ok. :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

He, he. Snikinnføringer er det nok mange som driver med. Engel vs. Alv, men hva med Alv vs. Fe, hva er forskjellen?

ABE sa...

He,he... Han er nok i tillegg bekymret for at du skal få Martha Louisiske henfallenheter i retninger lysfontener og sånn og vil derfor være på sikre siden. Det hadde forresten vært en ide til Planen. En lysfontene på uteplassen :)

Marta - livet på landet sa...

Morsomt innlegg! Måtte le litt av din snikinnføring:)
Du har en observant mann, da:)
Og vasen er jo så fin! Forstår godt at du gikk bort fra ikke-engler-i-huset-prinsippet:)

Tusen takk for koselig kommentar hos meg! Og det er bare til å låne bilde! Blir bare glad for det:)

Ha en fin kveld!

Guro sa...

Fortalte akkurat mannen min hvor urettferdig det er at du har fått den vasen som jeg har ønsket meg i lang tid. Han har så langt valgt å ikke svare, men fordyper seg i selvangivelsen på nett.

Ms BOB sa...

Herlig samtale, flirte godt mens jeg las. Og de vasene er jo nydelige. Delikate og elegante, yndige og stilrene på en gang.

Hokusfiliokus sa...

Jeg elsker også den vasen. Jeg har en stor og en litt mindre, to telysestaker og fire kopper og jeg bruker alt myyye. Vasene er i flittig bruk til alt fra potteplanter, avskårne blomster til dekorative kvister. Telysestakene og koppene brukte jeg i går, og nå tror jeg faktisk jeg skal ta meg en kopp te i en av koppene og tenne lys i lysestakene...:D

Huset på Planen sa...

Jeg tror faktisk det er du som har inspirert meg, Hokus! Jeg har sett tingene inne hos deg, hvor de passer så fint. Og koppene er forresten veldig gode å holde i.

små og store drømmer sa...

Fiine vasen. Jeg har den selv og jeg elsker den!!
Også har jeg tre stk av skålene. Perfekt til nøtter og sjokolade :)

trine sa...

kunne du ikke bare si at du syntes den var fin ? :)

Kardemomme sa...

Heisann :))Takk for alle koselige ord på bloggen min :))Inne hos deg var det mye fint! Smaken vår er nok ganske lik.Har fnist gjenkjennende til historien din.
Snikinnføring har vært praktisert i det Kardemomske hjem til alle tider :)Særlig lurt kan det være å ta opp temaer som gjelder innkjøp når det er en spennende fotballkamp på trappene. Særlig hvis favorittlaget gjør det bra hihi!! Kvinnelist er en god ting :)
Ha en fin dag! Hilsen Kardemomme :))PS! La meg til som følger slik at jeg kan følge opp mer gøy fra huset på planen :))

Ulla sa...

Hahahahahaha!

Og det er stoooor forskjell på engel, alv og fe, det er jeg sikker på!
(Selv om jeg kanskje ikke kan fortelle hva forskjellen er på stående fot...)

Huset på Planen sa...

@trine: Såklart! Det gjorde jeg kanskje også? Men det hadde neppe blitt noe historie av det...

@Alle dere andre: Takk for fine kommentarer. Alven er fin, og den blir i huset.

Åse sa...

Tøffe mannen som kommenterer blomstervase-innkjøp :-))))))
Mannen i dette huset hadde vel bare sagt noe sånt som: - Nye vase?
Jeg: Eh, ja.
Han: Åja.
Synes vasen du har kjøpt er nyyydelig. Jeg er lett-påvirkelig, så kanskje jeg skal teset ut mannen her.

Ha en fiiiine dag.

Astrid sa...

:-)