Sider

søndag 14. mars 2010

Bøker i stua - hot or not?

Klikk.no fant jeg en artikkel om bokhyller i stua, og hvorvidt dette er hot or not.

Selv har vi blant annet en hel vegg med bøker, i tillegg til et bokhjørne på tv-rommet og mange bokhyller på soverommene, og jeg synes den gir liv til et interiør. Vi bor i huset vårt med bøkene våre, og vil ikke at de skal skjules.

Hva med dere? Har dere bøkene fremme? Synes dere det er et nødvendig onde, eller synes dere at bøkene skiller et virkelig hjem fra en møbelkatalog? Og hvordan er bøkene sortert? Etter farge?

Mine er ikke plassert etter farge. Drømmen er et alfabetisk/temasystem, men foreløpig er all kategorisering fraværende.



Bildet er ment å vise lampen vi har hengende i dette rommet, men dere ser litt av bokhyllen i bakgrunnen.

14 kommentarer:

Amatørkokken sa...

Hjemme hos oss har vi bøkene fremme. Jeg er glad i bøkene mine og liker å "ha dem i nærheten" (dette hørtes sært ut)!

Sorteringen er jeg litt usikker på, nå er de faktisk sortert etter farge. Jeg rødmer litt av akkurat det, siden det vel er i overkant forfengelig og lite praktisk. Sortering etter tema ville vel vært en idé, men så langt har jeg ikke kommet enda.

Jeg synes ikke det blir rotete å blande bøkene, ihvertfall - som hos dere gir det bare liv til rommet, synes jeg!

Marta - livet på landet sa...

Slik dere har gjort det, synes jeg det er veldig fint! Det glir inn i interiøret og gir et personlig preg! Synes ikke det er så fint med bøker i stua dersom det ser ut som om de må stå der fordi det ikke er plass til de andre steder:)
Her har vi noen få bøker framme i stua. Mest til pynt, i grunn:)
Men når vi innreder loftstua håper jeg vi kan finne en fin løsning slik at alle bøkene som nå ligger i esker, får komme fram i lyset:)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Vi har bokhylle, med bøker, i stua. Synes det er helt naturlig. De er sortert etter størrelse og forfatter. Ulempen ved å sortere etter farge eller tema er at det kan skape et rotete inntrykk ettersom størrelsen på bøkene varierer - synes jeg, da. ☺

Elisabeth sa...

for meg er det utenkelig å ikke ha bøkene mine i stua. To hele vegger i spisestua er fylt med bokhyller, slik at rommet blir kombinert spisestue og bliliotek, akkurat som jeg har drømt om i mange år.

For meg er det utenkelig å sortere bøkene etter farge. Skjønnlitteraturen står alfabetisk, resten tematisk. Å gjemme vekk bøkene er utenkelig for meg, og jeg kunne ikek brydd meg mindre om det er hot eller not.

Pia sa...

Vi har hyllemeter på hyllemeter med bøker, selvfølgelig må de synes! Jeg sorterer ikke, de står hulter til bulter...

Hvite tulipaner sa...

Bøkene må vises ja!Drømmen er et eget rom til bøker, et såkalt bibliotek :)
Vi har sortert våre etter tema,interiørbøker i en hylle, krimbøker i annen hylle, matbøker sammen, osv...

Likte veldig godt måten dere har bokhyllene/reolene på.
Sant som du sier, det gir liv til interiøret og til rommet også.

Feminista sa...

Bøker må selvsagt stå framme! Vi har ikke plass til vanlige bokhyller i stuen på grunn av skråtak, men her er det bøker overalt. På kjøkkenet, i trappen, på soverommet, gjesterommet, barnerommet, på hemsen og i stuen, der det er plass. Jeg har mange ganger tenkt at jeg burde systematisere - helst etter forfatter. Men foreløpig er den eneste antydningen til orden at kokebøkene befinner seg enten på kjøkkenet, eller i nærheten av kjøkkenet. For meg er et hjem uten bøker en helt merkelig greie.

små og store drømmer sa...

Hei hei.
Selv har vi ikke bøker fremme. Kun interiørblader i den ene hyllen.
Men det kan selvfølgelig ha noe med at jeg ikke eier så mange bøker heller.
Fikk faktisk 5 interiørbøker til bursdag. De skal få en synlig plass.
Om jeg hadde hatt mange bøker skulle de definitivt blitt sortert etter farge ;)
Alfabetisk hadde vært best, men kanskje ikke like pent.
Vel, det er min mening.
Klem hun som ikke eier bøker. Heheh :)

ABE sa...

VI har fire IKEA hyller fulle av bøker på kontoret, samt bøker i Montanahyllene, i esker samt hjemme i barnedomshjemmene våre pluss at ungene har fått våre gamle bøker inn på sine rom.

PÅ kontoret står fag, ellers er det et salig kaos. Har ingen kontroll på hvilke bøker jeg har lenger. Da vi flyttet for halvannet år siden ryddet jeg likevel litt i hyllene og fant tre like bøker av Erik Solheim.

Mine Blomster sa...

Min Mor sa alltid at et hjem uten bøker er ikke et hjem... De har skjelden tema ved bordet!!!

Jeg hvet ikke helt om det stemmer, men bøker er viktig både for store og små. Jeg sorterer de ikke etter alfabetet, men etter emner. De skal være lett tigjengelig og er også, så absolutt en del av min stue, Kjøkken, trapp osv osv.
Bygger ny stue nå med 4 meter under taket... der skal vi ha hyller til alle våre bøker helt til taket ;O))))

Heidi sa...

Hot or not, vi har bøker i stua, og i de fleste andre rom også, forresten. til og med noen få på badet... ikke fargesortert, det synes jeg er i overkant dillete, selv om det gjør seg på bilder. De er sortert delevis etter tema.

Ciara sa...

Jeg synes bøker gir liv og personlighet til et interiør. De sier jo noe om beboeren, og det synes jeg er hyggelig. Bøkene mine er et selskap jeg setter pris på og som jeg ikke liker at skal skjules.

Nå har jeg faktisk det aller meste av bøker på et eget rom, men siden det snart blir barnerom blir det noe av en gåte hvor bøkene blir av. Det kan dessverre hende de må pakkes ned en periode, for jeg har ikke plass til dem i stua. Kokebøker står selvsagt på kjøkkenet, og jeg har en del kunst- og interiørbøker som ligger på et bord i stua. I tillegg har jeg gigantstabler på soverommet, og en ministabel på badet.

Det kunne vært rotete, men alt er så ryddig og enkelt ellers, at det bare blir fint - det synes i hvert fall jeg!

Drømmen på sikt er selvsagt et ordentlig bibliotek :)

Strikkelise sa...

Et hjem uten synlige bøker er som et smil uten tenner! Å sortere dem etter farge ser kanskje festlig ut, men det reduserer bøkene til pynt. Det er svært lite hensiktsmessig hvis man faktisk skal lese dem...

Johanna.B sa...

Jag tycker det är fint med böcker. Det finns många snygga böcker också som är kul att ha framme. Jag håller precis på att måla en massa hyllplan som ska sättas upp och ställas böcker på!

Kram
/Johanna