Sider

søndag 7. februar 2010

Enda mer i gryte

Jeg har visst en greie med gryteretter for tiden. Antakeligvis er det årstiden, temperaturen ute og aktivitetsnivået som gjør det behagelig å "sette på en gryte". Dessuten smaker det så godt!

I går laget jeg Jamie Olivers marokkanske lammegryte. Siden jeg linker til oppskriften, tar jeg meg ikke bryet med å gjengi den her, men nøyer meg med å si at det smakte veldig godt. Og at smaken av koriander er essensielt.

Det er første gang jeg har forsøkt meg på noe fra det afrikanske kontinent, og selvom oppskriften var forholdsvis enkel og maten noenlunde rask å lage, var smaken av gryten for oss nokså ukjent. Ukjent, men karakteristisk. Om jeg hadde fått den servert, hadde jeg aldri klart å gjette meg til hva den var sammensatt av.

Forresten har jeg tittet litt rundt på Jamie Olivers nettsider, og jeg har allerede flere ting jeg har lyst til å lage. To be continued.

Her er iallefall noen bilder fra gårsdagens middag, med couscoussalat. Denne ble imidlertid ikke laget etter Jamie's oppskrift, men tilberedt slik det stod beskrevet på pakken, og deretter tilsatt perletomater, agurk og hakket koriander.

Herlig fargerike smaker,



marinaden før jeg blandet den,



couscous og



Voilà!



Egne bilder.

4 kommentarer:

Ulla sa...

Åh!
Det så godt ut!

Jeg har fått servert en lignende marokkansk gryte, og synes den smaken av koriander, spisskummen og chili er en fantastisk kombinasjon.

Det er bare så utrolig mye spennende man kan lage! Tenker tilbake til oppveksten når fisk, smeltet smør og ihjelkokte gulrøtter, eller raspede i eddik, var vanlig...
Glad man får litt inspirasjon fra andre kanter i verden :)

Eijla sa...

Jeg som ikke er så god på mat setter pris på denne matinspirasjonen. :) Da kan jeg komme hit å snike litt neste gang jeg trenger noen tips om hva jeg skal servere! Takk takk.

Suvlis sa...

Mmm, det så godt ut! Kanskje en rett for neste uke i Sulvistan. :)

Angående å ikke legge ut oppskrift/lenke til originaloppskrift, har jeg blitt litt svidd før, for å si det slik. Om nettsiden man lenker til, flytter/legges ned/omorganiseres, da sitter vi (bloggerne) igjen med døde lenker, så nå har jeg begynt å legge ut oppskrifter og slikt i tillegg til å lenke til aktuell nettside.

Huset på Planen sa...

Det har du rett i, Sulvis. Jeg skal endre innlegget. Takk for påminnelsen. :)