Sider

onsdag 13. januar 2010

Kalkunprosjekt: Del 4 Søndagsmiddag

Så var vi kommet til selve søndagsmiddagen. Til den hadde jeg en brystfilét, to vinger og to lår. Jeg blandet sammen litt friske urter etter man-tar-hva-man-har-prinsippet, klippet det smått og gnuret det hele sammen med en klump med mykt smør. Deretter løsnet jeg skinnet forsiktig fra brystfileten og lårene og smørte blandingen under skinnet. Stykkene ble lagt i smurte ildfaste former, og gnidd inn med salt og pepper. En håndfull tørkede aprikoser og noen sitronbåter fikk følge med i formen. Jeg skivset også litt sitron over kjøttet.

Dette ble stekt i ovnen, på rundt 180 grader, i rundt 50 minutter. Jeg måtte prøve meg litt frem, og bryststykket trengte litt mer tid enn lårene. Til slutt fikk kjøttet noen minutter under grillen for litt ekstra farge på skinnet. Det ble også sprøtt og fint, helt etter planen.

Av tilbehør hadde vi amandinepoteter stekt i ovn sammen med gulrøtter og fersk rosmarin og en kremet saus laget på stekekraften, litt løk, aprikosene, en slant kremfløte og en slant hvitvin. Jeg kan skrive nærmere beskrivelse av hvordan denne ble skapt dersom dere er interessert.

Dette smakte kjempegodt. Enkelte deler av kjøttet kunne vært saftigere, men alt i alt var jeg ganske fornøyd. Det ble uansett langt saftigere enn vi har erfart enkelte ganger når vi har helstekt kalkunen. Jeg har også både hørt og lest at stekepose nærmest er en garanti for mørt kalkunkjøtt, men det hadde jeg dessverre ikke tilgjengelig.







Bildene er tatt av Huset på Planen.

Vi var fire voksne og tre barn rundt bordet. Vi renset lårene og vingene da vi hadde spist og sparte på potetene og gulrøttene. Dette dannet grunnlag for neste middag.

Følg med!

Ingen kommentarer: