Sider

fredag 18. desember 2009

Rødbetesalat à la Huset på Planen

Jeg har laget rødbetesalat i dag. En sånn jeg innbiller meg er god til kjøttpålegg på frokostbuffeten første juledag.

Etter litt tankevirksomhet kom jeg frem til at ferske, kokte rødbeter, epler, rødløk og vårløk samt litt creme fraïche sikkert er en god kombinasjon. Etter litt googling fant jeg ut at jeg ikke er den første som har kommet på dette.

Jeg har altså ingen annen oppskrift å vise til enn min egen, men presiserer at det sikkert finnes mange varianter over denne salaten.

Dette trenger du:
Kokte rødbeter, avkjølte og skrelte
Eple
Vårløk
Rødløk
Sitron
Creme fraïche
Salt og pepper

Alt hakkes i småbiter og blandes. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. På grunn av sødmen i rødbetene tåler retten en god del salt og sitron. Det er likevel lurt å smake seg frem, siden for mye salt heller ikke er så godt.





Egne bilder.

Ellers kan det rapporteres at det er rødbetrøde fingre i Huset på Planen i dag, og rykter fra sikre prøvesmakende kilder sier at oppskriften var vellykket. Imidlertid hadde jeg litt mer rødbeter i etter at bildene ble tatt, så den endelige utgaven var noe mørkere i fargen.

Edit: Etter et døgn merker jeg at smaken har satt seg litt. Eller gått opp "i en højere enhed" som Lone ville sagt det. Uansett. Jeg tilsatte litt mer vårløk i dag, i det lille som var igjen, og enda litt mer creme fraïche. Og nå smaker den virkelig himmelsk! Dessuten må jeg nok lage enda en porsjon til jul - dette skulle liksom serveres 1. juledag.

Ingen kommentarer: