Sider

fredag 13. november 2009

St. John's Restaurant i London - Nose to tail-eating


De to eldste medlemmene av Huset på Planen skal reise til London på nyåret. I den anledning planlegges det en aften på St. John's Restaurant. Fergus Henderson og Trevor Gulliver åpnet St. JOHN i oktober 1994. Lokalet var delvis et gammelt eldhus, og med Hendersons interesse for arkitektur ble huset under renovasjonen omhyggelig tatt vare på. Henderson studerte arkitektur før han bestemte seg for å bli kokk.

Spisestedet har fått sin berømmelse hovedsaklig på grunn av sin bruk av råvarer. Her lar man ingenting på dyrene gå til spille, og det er ikke uvanlig å få servert lever, hale, føtter, tunge, osv. Dette er ikke stedet man besøker for et sofistikert og forfinet fransk måltid, med andre ord. Man risikerer heller ikke å gå sulten ut etter en helaften på St. John's.

I dag finnes det to avdelinger St. John's. Også St. John's BREAD AND WINE, angivelig et noe enklere spisested, mer egnet for frokost og lunsj, innbiller jeg meg. Her er det også et bakeri.

Vi har tidligere spist på St. John's to ganger, og jeg veldig fascinert av restauranten. Ikke bare er selve stedet flott og maten en spennende og original opplevelse, men også selve tanken bak Nose-to-tail-eating tiltaler meg. Litt av det samme som jeg forsøker å få til her i heimen, selvom jeg på langt nær klarer å unytte et dyr i samme grad som de gjør på St. John's. Men å lage farse av kjøttet som ikke er det fineste, koke kraft på bena, røyke hjerte (som vi gjorde med elg en gang) er helt i tråd med St. John's kulinariske ideer. Jeg tror spiseopplevelsen på St. John's er betraktelig mer eksotisk for den jevne londoner enn den var for oss, som tross alt er vant til å ha en halv hjort liggende på kjøkkenbenken, hvor det stadig henger rådyr til modning i kjelleren og hvor mannen tar med seg bikkja på jakt tre-fire dager pr. uke i sesongen. Likevel er St. John's et sted jeg planlegger å komme tilbake til hver gang vi beveger oss over Nordsjøen.

For de som har lyst til å lese mer om mitt matlagingsprosjekt, trykk HER.





Bildene er fra St. John's nettside, som jeg har lenket til lenger opp.

Hm. Det har blitt en del mat i det siste. Julie & Julia sitter nok fremdeles i.

Ingen kommentarer: