Sider

torsdag 6. august 2009

Oppskrift på bananbrød

På oppfordring kommer oppskriften til kaken jeg har vist frem i forrige innlegg.

Den er hentet fra denne siden.

2 large eggs
3/4 cup sugar
1 cup smashed ripe bananas (about 3 medium)
1/3 cup buttermilk
1 tablespoon vegetable oil
1 tablespoon vanilla extract
1 3/4 cups all purpose flour
2 teaspoons baking powder
1/2 teaspoon baking soda
1/2 teaspoon salt

Preheat oven to 325°F. Lightly grease 8 1/2x4 1/2x2 1/2-inch pan; dust with flour. Using electric mixer; beat eggs and sugar in large bowl until thick and light, about 5 minutes. Mix in smashed bananas, buttermilk, oil and vanilla. Sift flour, baking powder, baking soda and salt over mixture; beat until just blended. Transfer batter to prepared pan.

Bake bread until golden brown on top and tester inserted into center comes out clean, about 1 hour. Turn bread out onto rack and cool.

Hytteutgaven min er en noe forenklet versjon på grunn av mangel på riktig verktøy og ingredienser. Dessuten forsvant nok low-fat-aspektet da jeg erstattet "buttermilk" med nesten en hel boks med creme fraiche. Nå midt i sommerferien var jeg imidlertid ikke særlig opptatt av det.

Her er min utgave:

Tre egg piskes med litt over én kopp sukker. Ha i to teskjeer med vaniljesukker og to teskjeer bakepulver, samt nesten to kopper mel. Mos tre bananer (eller mer) med en gaffel og bland sammen med resten av røren og 3/4 boks med creme fraiche eller rømme og noen klyper med salt.

Jeg brukte rund form, stekte kaken i ca femti minutter i 175-200 grader. Den dokumenterte utgaven ble pyntet med årets siste rest av blomkarse.



Foto: Privat

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gjett hva som står i ovnen her nå? Men blomkarse har jeg dessverre ikke...

Birgitte

Huset på Planen sa...

Herlig. Den riktige versjonen eller min juksevariant?