Sider

mandag 24. august 2009

Ønskelisten: Wegners Y-stol

Hans Wegners Y-stol blir jeg aldri lei av å se på. Den er like vakker i virkeligheten som den er på bildet.

Hans Wegner (1914-2007) var opprinnelig utdannet møbelsnekker og jobbet i tidlige år for Arne Jacobsen. Y-stolen ble designet i 1950, og er fremdeles i produksjon hos Carl Hansen.

Jeg synes stolen er nydelig og en absolutt favoritt på. Hjemme har vi Arne Jacobsens Syveren-stoler, men jeg kunne like gjerne hatt denne. Den står definitivt øverst på ønskelisten, de hadde gjort seg sammen med et litt kraftig, gammelt langbord på fjellet.





Foto: euklides.no

Jammen står det ikke om favorittstolen min i denne artikkelen på Klikk.no.

2 kommentarer:

Fair sa...

Y-stolen er også min absolutte favoritt. Synes den er klassisk, med et uttrykk man ikke blir lei. Jeg håper vi får råd til den om noen år...

Elisabeth sa...

He he... jeg satt nettop og lurte på om jeg skulle ønskeblogge litt i dag - om Y-stolen til Hans Wegner :) Morsomt sammentreff!

Stolen er en utrolig fin blanding mellom det tradisjonelle og det moderne, det stramme i designet og det myke, varme i treverket. Den har stått langt oppe på ønskelisten i mange år, og blir nok stående der en stund til.