Sider

lørdag 22. august 2009

Fjellhelg og ny etikett

Da har vi innledet høstens sesong på fjellet. Det er fremdeles august, men her har vi hatt en klar morgen som vitner om snarlig skifte av årstid. Jeg har laget den sedvanlige espressoen med varm melk, som i anledning sesonstart nytes fra nyinnkjøpte kopper. Jeg ble så inspirert (igjen!) av Moderne Retros innlegg om Menus Verner Panton-dekorerte termokopper. Nydelikg utsikt fra sofaen nytes også.

Jeg tenker på hvor heldige vi er som kan kose oss på hyttene våre. Det er en klisjé, men så snart jeg kommer opp hit senkes skuldrene, ungene koser seg ved elven, på ski eller bare ved å være ute. Forrige høst startet det bortimot travleste året vårt. Vi skulle fullføre ombygging/påbygging her oppe og var i startfasen med sjøhytteprosjektet. Idag kan jeg lene meg tilbake med to nesten vedlikeholdsfrie steder og bare nyte. Det gleder vi oss alle til.

Dessuten er det morsomt å reflektere litt over ulikhetene mellom de to prosjektene. Jeg pleier å si at denne hytta ble planlagt og realisert mellom kvart på fire og fire hver dag. Da ble alle avgjørelser og innkjøp foretatt, og selvom jeg er ganske opptatt av detaljer, ble det tatt raske avgjørelser enkelte ganger. Da var det fint å ha vært gjennom noen timers inspirasjonssurfing på blogger og andre sider. Hytta er tegnet av svigermoren min, og bygget av en svært effektiv, men ikke alltid like nøyaktig snekker. Hytta ble satt opp i rekordfart, og vi er tross alt veldig fornøyd med resultatet. Vi har tenkt gjenbruk av møbler og kjøkkenet er et nesten 40 år gammelt Unoform-kjøkken.

Det var også spennende å følge hytta ved sjøen. Samarbeidet mellom kjempeflink arkitekt med praktisk tilnærming og byggfirma med sjeldent god byggeleder, ga oss det resultatet vi bare kunne drømme om.

To veldig forskjellige hytter, men den samme roen senker seg over meg hver gang jeg tråkker over dørterskelen.





Jeg har vist frem så mange vinduskarmer at jeg rett og slett oppretter en ny etikett. Herved er "Dagens vinduskarm" operativ.

Ha en fin helg, alle! Dette ble mye tekst, men sånn er det av og til.



Foto: Privat

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvilket blandebatteri er det du har på kjøkkenet der?

Moderne Retro sa...

Artig å lese at jeg inspirerer. :)
De flerfargede VP-koppene passet veldig godt på fjellhytta deres.
Dere er heldige som har to hytter som kan nytes - veldig smart å gjøre de vedlikeholdsfrie.
God helg!

Huset på Planen sa...

Hei anonym: Det er to-greps Vola. :)

Anonym sa...

Takk takk! :)