Sider

torsdag 27. august 2009

Favoritt og definitivt på den foreløpig uoppnålige ønskelisten: Tremmesofa

Jeg har de siste ti-femten år fått mer og mer sansen for det enkle møbel. Børge Mogensens tremmesofa er et godt eksempel på et slikt møbel. Jeg liker bruken av trerammen og de forholdsvis tynne putene. Dette er nok ikke sofaen som jeg ville hatt som den jeg skal krype oppi når jeg ser tv, men som et sittemøbel er den suveren. Dessuten liker jeg så godt lærremmen som binder endestykket sammen med ryggstykket. Det ene endestykket kan legges helt ned, slik at sofaen blir så lang at man kan sove i den.

Børge Mogensen (1914-1972) var elev av Kaare Klint og sterkt påvirket av hans moderne formspråk. Han er kjent for å ha laget en rekke klassikere, blant annet jaktstolen og Den spanske stol. Tremmesofaen er fra 1945, og fra 1950 var han etablert med egen tegnestue. Han er også kjent for bruk av naturlige materialer som tre, lær og ull og han laget gjennomtenkte, brukervennlige og rimelige møbler.

Svigerforeldrene mine har en tremmesofa i det klassiske hvite ullstoffet med røde og blå ruter. Den er, på tross av at den ser litt stusselig ut, veldig god å sitte i.



Foto: Klassik.dk



Foto: Fredericia Furniture

Ingen kommentarer: