Sider

torsdag 2. juli 2009

Blomster og bed

Jeg skal anlegge bed. Og har omtrent null erfaring med stauder. Er det noen av dere lesere som kanskje har noen tips til meg?

Jeg har bestemt meg for å plante fredløs, hosta og marikåpe. Det er allerede noen iris og en del steinbedplanter i bedet. Også håper jeg å få til noen urter i et hjørne, og kanskje ha noen lupiner og peoner.

Georgine har jeg også allerede fått tak i. Den står plantet på en mellomstasjon inntil videre.





Disse blomstene er fra en øy vi besøkte med båten i går kveld. Det er fremdeles nydelig vær her, og vannet var minst 20 grader. Har jeg latt meg fortelle.

3 kommentarer:

Linda Maria Szücs sa...

Takk for hyggelige kommetarer inne hos meg! Blomstene du har valgt ut høres ut som en god begynnelse. Lykke til med hagen :)

Anonym sa...

Vi tok med miljøbilder til Hove plantesenter og fikk masse gode tips av dem! Gjorde det samme med Brynes plantesenter (oppe ved Jåttå). Som urter endte vi opp med det som tålte vinden her vi bor og de tingene som var mest villige til å gro fort (=utålmodig). Kruspersille og oregano. Og så kjøpte vi inn basilikum (som ikke tålte vinden så godt og som ser litt skral ut)samt mynte.

En annen fin ting å plante er strandnellik (tror jeg det heter). Slike man finner i overgangen strand-grøntområde.

Anja

Tove sa...

BLomstene du har i vasen heter legeblodtopp, og er veldig vakre å ha i samplantninger i hagen. Hosta og marikåpe trives best i skyggen. Sammen med dem kan du plante hvite løytnantshjerter. Det er utrolig vakkert når de hvite hjertene lyser opp blandt alt det mørkegrønne.
Fredløs liker seg overalt, men du må være sikker på at du vil ha mye av den, for den sprer seg besett og er vanskelig å bli kvitt. Men den er fin hvis du har en stor tomt som for eksempel har et vanskelig område som trenger litt frodighet.

Du har valgt fine klassiske stauder, og da vil jeg slenge på stjerneskjerm i mørkerosa, som er en nydelig snittblomst i tillegg.

Strandnellikken er kjempefin og villig, gjør seg særlig bra sammen med hagesildre i rosa og hvitt. Disse vil gjerne stå i litt sandholdig gjord, i fjellbed for eksempel.

Georginer er det mye dill med, for der skal knollene graves opp hver høst og lagres i kjeller før de plantes ut igjen når frosten har gått. Men de er jo verdt det!

Rundt kveldsplassen bør du plante ting som dufter. Kaprifol eller nikotinia har deilige dufter som først gjør seg gjeldene om kvelden. Det gir ro til sjelen på enden av en dag....