Sider

søndag 10. mai 2009

Ostekake

I går laget jeg ostekake til en venninne som skulle ha konfirmasjon for datteren sin.

Denne laget jeg ofte på nittitallet, nesten så ofte at jeg ble lei. Derfor har jeg ikke laget den på mange år, men i går ble jeg igjen fristet. Den er enkel å lage, ser veldig fin ut og smaker godt. Dessuten kan man variere i det uendelige med topplokket, alt etter hvilken sesong det er. Favoritten min er etterhvert blitt mandariner og appelsingele. Det er friskt, også ser det så smashy ut sammen med de blå tallerknene mine.



Oppskriften er enkel, og den skal ikke stekes.

1 pakke Bixit
ca 120 gram smeltet smør

Kjeksen kjøres i foodprosessor og blandes med smør. Blandingen trykkes ned i en 24 cm form, med bakepapir i bunnen. Settes i kjøleskap.

1 boks seterrømme
1 boks philadelphiaost naturell
1 boks kremfløte
1 boks sitrongele
litt vaniljesukker
ca 115 gram melis

Lag gele som anvist på pakningen, men bruk bare halv mengde vann, det vil si 2,5 dl.
Fløten piskes til krem, tilsett rømme, melis, vaniljesukker og ost og pisk så alt blandes til en tykk masse. Tilsett geleen når den nesten er kjølnet helt. Massen helles over kjeksbunnen.

Ferdig når den er stivnet helt. Jeg pleier å lage den en dag før jeg skal bruke den, også pynte dagen etter. Geleen på toppen lages også på halv vannmengde.



Foto: Privat

1 kommentar:

Moderne Retro sa...

Den såg nydelig ut. :)