Sider

mandag 4. mai 2009

Hyttegulvet

Vi lurte veldig på hva slags gulv vi skulle velge på hytta. Jeg pleier å si at hytta vår ble planlagt mellom kvart på fire og fire om ettermiddagen. Det var stort sett da vi hadde tid – etter jobb, men før henting av minstemann i barnehagen. Mens mange materialvalg er foretatt i full fart, brukte vi tid på å finne det rette gulvet. Siden vi har to store hunder, er det av vesentlig betydning at det er veldig slitesterkt. Dessuten var kunstig materiale utelukket. Jeg har for så vidt ingenting i mot slitasje. Naturlig slitasje på naturlige materialer er som regel bare fint. Imidlertid er det ikke til å stikke under en stol at to store hunder lett fører til merker i gulv.

En kamerat som er i bransjen anbefalte endevedparkett – og det ble det. Vi har valgt eik, men det finnes også i andre utførelser. Endevedparkett, eller klossegulv som jeg kaller det, er usedvanlig slitesterkt og benyttes ofte som industrigulv. De har også lagt et slikt gulv på scenen på Rogaland Teater.

Gulvet vårt er behandlet med bivoks og olje, slik at det har fått en gylden overflate. Jeg er helt imponert over hvor sterkt det er. Etter én sesong er det ikke merker av betydning, og jeg har sett hvordan de firbente familiemedlemmene våre har avsatt merker på andre gulv. I tillegg synes jeg det er lekkert å se på, det utstråler en varm og fin glød. Ulempen er at det er veldig hardt å gå på.



Foto: Privat

På badet, som ligger i den gamle delen av hytta med et annet gulv, er det laget en benkeplate av samme materiale. Dette gjorde vi for å få til en slags forbindelse mellom den gamle og den nye delen.




Foto: Privat

Ingen kommentarer: