Sider

torsdag 18. februar 2010

Kyllingprosjektet: Del 2 Kraft og suppe

Det ble ikke like mange deler i Kyllingprosjektet som Kalkunprosjektet. Ikke så rart kanskje, siden en kylling veier vesentlig mindre enn en kalkun. Jeg er likevel ganske fornøyd med at vi klarte å mette fire voksne og fire barn i går, og at jeg kom på at jeg skulle koke kraft av ryggsøylen. For det var nettopp kraften og restene etter middagen forleden dag, som var utgangspunkt for dagens suppemiddag.

Jeg kokte en liten gryte med kraft og smaksatte med et par skiver sitron og ferske salvierester. Sitronsmaken ble litt for dominerende, men siden jeg har lært meg at man aldri skal dvele ved sine feil begått på kjøkkenet, men spise dem opp, er det glemt nå.

Suppen ble laget på hvetemelsjevning, gyldenstekt løk og hvitløk, rester av kjøttet og pastaen, kraft, samt kokosmelk. Jeg fikk litt sitrongressassosiasjoner, og tenkte at koriander også ville bli et bra følge til kokosmelken, men det fikk jeg dessverre ikke tak i. Uansett, sitronsmaken ble noe kamuflert av kokosmelken, så alt i alt ble jeg nokså fornøyd med suppen som ble laget på måfå. Og ikke minst at det var nok i massevis til middag for to voksne og tre barn.



Her er kraftgryten. Dersom dere skal lage noe tilsvarende, bør dere ikke ha så mye sitron i. Og snart må jeg visst ha egen kraftetikett.

Ingen kommentarer: