Sider

onsdag 27. januar 2010

Marimekko på Kunstindustrimuseet

Under innlegget Marimekkos vårkolleksjon 2010 ble jeg tipset av christin som har den superfine og delikate bloggen fine ting og sjokolade om at det snart åpner en Marimekkoutstilling i Kunstindustrimuseet.

Det betyr at jeg må besøke min gamle by minst én gang mellom 14.02.2010 og 09.05.2010.

Sakset fra Kunstindustrimuseets hjemmesider:

Marimekkos glade og fargerike tekstiler, mote og accessoirer vises i en stor retrospektiv utstilling. Presentasjonen omfatter et rikt utvalg fargesprakende og fantastiske tekstiler, som har vært beundret verden over siden etableringen i 1951 og frem til i dag.

Marimekkos kjoler har vært båret av mange berømte kvinner, som f.eks. Jacqueline Kennedy, og interiørtekstilene er blant de mest populære i etterkrigstiden. I 1991 fikk Marimekko en ny start med relansering av en rekke kjente mønstre, og man utviklet nye kolleksjoner som var inspirert av disse. I tillegg ble Marimekko-branding og Marimekko-livsstil begreper som gjorde at firmaet fikk et veritabelt comeback. I dag har firmaet forretninger i mer enn 20 land verden over.


Og noen bilder fra samme side:





Også lanserer jeg ny etikett: Happening. I tilfelle jeg kommer over flere ting man bør være med på.

Jeg har forresten mange gode minner fra Kunstindustrimuseet. Min farmor pleide alltid å ta meg med dit da jeg var liten. Jeg var så fascinert av kjolene til Dronning Maud, så smale liv, så nydelige stoffer! Og all den nydelige porselenen, glassene og andre ting. Det er absolutt på tide å dra tilbake for litt seriøs mimring.

Ingen kommentarer: