Sider

lørdag 30. januar 2010

Hjemmelaget kjeks

Jeg fortsetter stadig med PROSJEKT HJEMMELAGET MAT. Nå lager jeg alltid middag fra bunnen, og de siste par ukene har jeg bakt brød hver dag også.

Det er selvsagt lang vei til fullstendig hjemmelaget mat, men jeg finner stadig flere områder hvor jeg kan endre vaner og lage mitt eget fremfor å kjøpe ferdigprodukter. Det siste forsøket mitt er hjemmelaget kjeks. Jeg vet at mange kjekstyper inneholder det ikke så veldig sunne fettet transfett. (Trykk på lenken dersom du vi se googleresultatene av ordet transfett - og velg lesestoff selv.)

Kjeks befinner seg i den kategorien av ting som ikke er vanskelig å lage, men som jeg tror de fleste velger å kjøpe "fordi det er så lettvint og vi alltid har gjort det". Eller noe sånt.

Jeg skal uansett lage kjeks fremover. Til å ha på lur dersom ungene skal på tur på skolen og vi ellers ville smelt et par av Café Bakeriets kjeks i matboksen, eller et par til kveldsmat dersom vi er ekstra snille en kveld.

HER finner dere den oppskriften jeg forsøkte å følge i dag. Det vil si, forsøket var rimelig fåfengt ettersom vi hverken har vekt, rosiner, sirup eller tranebær her på hytta. Jeg gikk amok i en pose med Freias Klassikere, så både hakket Melkerull, Smil, Japp og Toppris, sammen med hakkede valnøtter fant veien ned i deigen. Ellers ble alle vektangitte ingredienser tilsatt på måfå, men sluttresultatet ble likevel bra.

Her avbildet for anledningen på et fat fra Egersund Fayanse, en av de tingene som var igjen på hytta da vi overtok. Et fat som jeg synes er så fint, og som vi har både tallerkner og suppeasjetter til.

3 kommentarer:

salige lavendel sa...

Jeg har sansen for prosjekt "hjemmelaget mat". Jeg lager også det meste fra bunnen av og føler man får i seg mer næring og mindre tilsetningsstoffer. Det tar litt mer tid enn å bruke halv og helfabrikat, men det synes jeg det er verdt. Ha en fin helg videre!

HildeP. sa...

Kjeksene så kjempegode ut! : ) Enig med deg, mat fra bunnen smaker best. Brød hver dag?? Jøss, ikke verst! Bruker du maskin? Takk for tips om oppskrift og god helg! : )

- Hilde

Marta - livet på landet sa...

Du imponerer stadig! Hørtes herlig ut med hjemmelaga kjeks:)
Jeg prøver å ikke lage toro-mat hver dag, i det minste:) tror nok aldri jeg blir like flink som deg, men noe er vel bedre enn ingenting:)
Kos dere på hytta!