Sider

søndag 20. september 2009

Langsomt lam

Jeg laget lammegryte i går. Dette er en gryte som blir ekstra smakfull dersom man har god tid. Faktisk har jeg funnet ut at tid er en viktig ingrediens i mange retter, og det er typisk på hytta jeg lager slik mat. Da begynner jeg på middagen etter frokost, og som regel er det noe som skal godgjøre seg i gryte på komfyren. Dermed kan jeg få unna det meste av middagslagingen tidlig på formiddagen, og vips! trylle frem et himmelsk måltid etter turen.

Det er lammesesong, og siden jeg blir ekstra glad når jeg kan lage sesongbasert mat, er lam og vilt av de tingene vi spiser mye av på høsten. Spesielt fint er det å tenke på at lammet sannsynligvis har beitet på en gresstust ikke langt fra der den havnet i gryta i går.

Her er ingrediensene til gryten, bortsett fra kjøttet



Og her er det ferdige resultatet.



Planen var å servere noen grønne grønnsaker til. Brokkoli, dampet savoykål eller aspargesbønner, men det ble med poteter og en liten urtekvast.

Kjøkkenet ble så fint at det måtte foreviges av meg (også) i går. Og om et år kommer det angivelig i et interiørmagasin nær deg.





Bildene er tatt av Huset på Planen, som har fotostativ øverst på bursdagsønskelisten sin.

Klikk.no er det oppskrift på andre ting med lam som jeg liker å lage - nemlig lammefrikassé. Det får bli senere denne uka.

Ha en strålende søndag!

5 kommentarer:

Moderne Retro sa...

Maten såg nydelig ut. Flott kjøkken. ;)

Anonym sa...

Deilig! Gleder meg til å se bilder i et glossy magasin av hjemme dine. Hvilket blad skal du på trykk i?

Anja-jentå

Huset på Planen sa...

Maison. :)

Husdraumen/Anita sa...

Mmmmm! Det såg skikkeleg godt ut:)
Eg sit og prøvar å finne ut kva heimelaga-mat som skal lagast denne veka!

SMil frå Anita

Og kjøkkenet (og hytta!) er knallflott!

Ulla sa...

*inspirert*
Vi skal ha gjester lørdag og tenkte å bruke lam til hovedrett, og den gryten så god ut. Jeg tenkte først på å lage fransk lammelår, men vi er 12 og en enklere rett er kanskje litt bedre...
Lager du etter innfalsmetoden eller har du en oppskrift?