Sider

tirsdag 14. september 2010

Kjøkkendrømmerier

Aller først må jeg bare få presiser én viktig ting. Vi skal ikke pusse opp kjøkkenet vårt. Det er kun elleve år gammelt og fungerer...greit...nok.

Når det er sagt, innrømmer jeg gjerne at jeg tenker en del på hvordan vi skal løse kjøkkenproblematikken den dagen vi skal pusse opp kjøkkenet. Og det er her skriveterapien kommer inn i bildet. For er det ikke sånn at dersom man skriver ting ned, så forsvinner det ut av hodet?

Jeg elsker å lage mat. Vi har et gammelt hus med tømmervegger med forholdsvis definerte romløsninger. Dette er to ganske viktige fakta å ta hensyn til den dagen nytt kjøkken skal planlegges - på ordentlig. Så hvorfor ikke leke litt med ulike ideer? Forsøke å tenke helt nytt?

Nå vet ikke helt hva lesere har fått med seg av planløsningen av huset vårt gjennom de bildene jeg har lagt ut. Iallefall er det sånn at kjøkkenet er delvis åpent mot spisestuen, med utgang til hage. Spisestuen og stuen er ett rom, og vi har sofa og bord i tillegg til spisebord, stoler og skjenk i rommet. Jeg fikk plutselig en idé om å lage kjøkkenet om til et grovkjøkken, eventuelt sette inn en lang benk så ungene kunne ha lekseplass og fortsette kjøkkenbenken ut i stuen i en L.

Her er bilder av stuen slik den er nå.

Ideen er at kjøkkenbenken skal fortsette langs veggen under vindu og maleri og der hvor skjenken står. Spisebordet skal få plassen til det hvite bordet.

Og her ser dere forresten forskjell på nytt og gammelt teppe.








Tanken er å ha det sånn som jeg har det på hytta, som jeg liker så godt - nemlig kjøkkenet som en del av stuen. Det er sosialt og føles fint.

Ulempen med dette er at jeg i såfall må fjerne salongbord og sofa. Dette er ting vi bruker litt, men ikke så mye. Spisebord må få plassen til salongbordet, og rommet ville blitt et slags allrom med muligheter for å gjøre alt - bortsett fra å legge seg i sofaen og slenge beina på bordet. Dette er det imidlertid muligheter for andre steder i huset.

Jeg kjenner at jeg er litt gira på en såpass stor endring. Hvis jeg skal pusse opp kjøkkenet uten å endre romløsning (som egentlig ikke er mulig på grunn av gamle tømmervegger), vil vi ikke ha nok plass til de tingene vi føler vi trenger. Jeg skulle gjerne hatt to komfyrer, og jeg har fått sansen for kjøkken uten overskap. Én lang kjøkkenbenk i tillegg til at vi gjør om det eksisterende kjøkkenet til et slags grovkjøkken/kontor ville løst en del problemer. Ulempen er selvsagt at vi tar vekk "stue"området i rommet.

Henger dere med? Noen som har innspill?

HER er forresten et innlegg om kjøkkenet vårt, for de som har lyst til å se bilder av det.

7 kommentarer:

nr14 sa...

Skjønner tanken men litt usikker på hva som er hvor og størrelsen på plassen;) Virker jo som du har flere muligheter uten så kjempestor inngripen:)

Tone sa...

Hehe, i egenskap av en person som fikk bygget nytt kjøkken for tre år siden, og som i tillegg diskuterte alle mulige løsninger med en mann som er minst like kjøkkeninteressert i minst fem år før det, har jeg noen innspill. Men jeg skal begrense meg en del, da.

For det første er jeg helt på linje med deg når det gjelder å ha kjøkkenet som en del av stua. (Selvfølgelig må dette løses på en fin måte slik at det ikke bare ser ut som at man har hengt opp en kjøkkeninnredning på en vegg, men det er jo opplagt, og dessuten langtfra umulig.) Jeg er ikke av den sorten (og dem fins det mange av!) som ønsker å kunne lukke døra til kjøkkenet. For meg er det viktig at matlagingen er en sosial greie, så derfor ønsker jeg enten å ha et kjempedigert kjøkken med plass til langt spisebord, kanskje en sofa, TV, o.l., eller så vil jeg ha en eller annen form for åpen løsning. Å stenge seg inn på et rom langt fra de andre når jeg lager mat (slik vi hadde det før), er ikke noe for meg.

Og så er jeg utrolig enig med deg når det gjelder overskap. Jeg har kikket på en del leiligheter i Oslo i det siste, og om nesten alle har jeg tenkt at jeg har hatt lyst til å rive ned overskapene.

Art by Mona Duaas sa...

Veldig enig ang det med overskap! Hadde jeg hatt veggplass nok på kjøkkenet mitt hadde jeg definitivt skippet overskapene.
Jeg synes spesielt en åpen kjøkken/stueløsning gjør seg best uten overskap. Her hos oss ser vi ikke kjøkkeninnredningen fra stua, selv om vi har åpen løsning, og det synes jeg er veldig greit.

Anonym sa...

Hm, spennende idéer, men jeg synes kjøkkenets plassering er fin som den er. Dersom kjøkkenbenken skal forlenges og det ikke lenger skal være åpning til terrassen, blir det en veldig upraktisk løsning. Har du tenkt å beholde åpning til terrassen, ser jeg for meg at en forlenget kjøkkenbenk vil miste sammenhengen med resten av kjøkkenet. Kjøkkenet er jo allerede en del av stuen, og jeg kan ikke se at dere kan endre dette uten at arbeidsområdet flyttes inn i stuen (men da er jeg litt usikker på hva du vil bruke dagens arbeidsområde til?)

Når det gjelder øvrig bruksområde, er det muligens ikke så veldig lenge til før guttene vil gjøre lekser (og annet) på rommet sitt. De har vel uansett plass på spisebordet slik det er idag?

Jeg er enig i at overskap ikke alltid er like fint. Da vi innredet kjøkkenet vårt nå, brukte vi smalere overskap (jeg tror leverandøren kalte dem toppskap), og bygget en kasse med åpne hyller over (jeg kan vise deg på bilder). Det synes jeg fungerte veldig bra.

Thea sa...

Kjøkken er så utrolig tidkrevende og gøy. Jeg går da mot strømmen og liker best kjøkken hvor man kan lukke døren og få rydde vekk tallerkner og gjøre klar desserten i fred og uten at alt rotet er synlig fra spisestuen - sånt gjør meg stresset. Ang underskap er jeg helt enig med dere, det er utrolig lekkert å begrense bruken av overskap - men plassutfordrende!

Og så er det jo utrolig mange valg å gjøre mtp hvilke skoffer, skap, bredder, dybder osv. For et prosjekt!

Har du tenkt på å kun ha én stekeovn, men i tillegg ha en dampovn?

Hva slags kjøkken ønsker du deg da?

Huset på Planen sa...

Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg skal kommentere noe av det.

@anonym: Tanken var at vi eventuelt skulle bruke det nåværende kjøkkenet til noe annet - som et slags kontor/oppholdsrom/eventuelt grovkjøkken med utslagsvask. Jeg vil uansett beholde utgangen til terrassen - den er gull verdt. Ideen var at jeg skal ha en benk i en L som skal dekke ordinære kjøkkenbehov. Men som sagt, dette er bare en løs tanke som jeg ønsker å spinne litt videre på før vi bestemmer oss skikkelig.

@Thea: Jeg drømmer om et Unoform-kjøkken eller et dansk kjøkken som heter Koch (eller noe sånt) og jeg er iallefall sikker på at jeg vil ha 80 cm dybde på benk og to komfyrer. Jeg tror ikke jeg trenger dampkomfyr, men tenker stadig oftere at jeg skulle hatt enda en komfyr.

Tusen takk for innspill, tar gjerne flere. :)

Anonym sa...

Lurt å begynne tidlig å planlegge nytt kjøkken:) Bare et lite "produsenttips": anbefaler Ballingslöv-kjøkken (svensk) som her i Norge selges i Drømmekjøkken-kjeden (for et dørgende kjedelig og intetsigende navn, ikke sant?) Ikke blant de rimelige, men solid kvalitet og mange flotte løsninger/varianter. Se den svenske nettsiden www.ballingslov.se for inspirasjon. Lykke til:)