Sider

søndag 13. juni 2010

Favorittblomsten min

Lupiner er favorittblomstene mine. De får meg til å tenke på sommer, salt hud og en smal kveldssolstripe inn gjennom gardinene på soverommet på hytta. Jeg lå og hørte på glade stemmer som kom fra verandaen utenfor vinduet mitt, mens jeg forsøkte å sove. Det minner meg om barneboken Lupinella. Jeg husker overhodet ikke hva den handler om, jeg minnes bare bildene og at vi plukket lupiner på jordet ved det lille røde huset på veien til postkontoret på øya. Den gang det var postkontor der. Nå er det ikke postkontor, men lupinene er der fremdeles.

De er heldigvis mange andre steder også, og idag fikk jeg med meg to buketter fra turen vår. Av erfaring vet jeg at de ikke står veldig lenge, så jeg nyter mens de ennå står fint.







5 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Synes lupiner er flotte, har selv gode bardomsminner: På hytta til mormor og morfar vokste det mange og vi plukket av små blmster som vi puttet i ørene som øredobber, he he. Og nå skal altså lupiner forbys, hører jeg, utrydder andre vekster.

Bird sa...

se så godt de passer med knsten din da!!:) nydelig!

Huset på Planen sa...

@Bird: Jeg har sett! Man skulle nesten tro det var planlagt men det er det ikke. Det dreier seg nok heller om at jeg liker fargene og blir tiltrukket av dem - enten det er blomster eller bilder.
@Elisabeth: Whut!!!?! Forby? :(

FlorasFrue sa...

Lupiner er så fint! Jeg har ikke klart å få de til å overleve i min hage - nesten utrolig siden de vokser opp mange steder. Nydelige farger på dine :)
Det er snakk om å forby lupinene ja - og rynkeroser (de fine rosene som vokser mye fritt og lager flotte røde nyper).
Ha en fin, ny uke :)

lott@ sa...

Deilige farger!

Hørte om det med at de tilsynelatende kommer til å vokse oss over hodet - hvilken trussel ;)