Sider

søndag 24. januar 2010

Rugdepaté

Vi hadde noen venner på middag i går, og en av rettene vi serverte var rugdepaté på toast av hjemmelaget loff med en liten skje med tomatpesto ved siden av. Tomatpestoen hadde jeg laget av langtidsovnsbakte tomater med litt hvitløk, olje, parmesan og en skvett balsamicoeddik. Den søtlige tomatsmaken rundet fint av den nokså karakteristiske rugdesmaken.

På kontinentet er rugde en eksklusiv matfugl. Det er en vadefugl som i utgangspunktet forlater Norge de kaldeste månedene i året. Rugdejakt regnes som både utfordrende og spennende. Man finner rugde i hele Norge, men det skytes flest rugder på kysten av Sør- og Vest-Norge, der de samles før de skal trekke til sydligere strøk.

Vi har ofte rugde i fryseren fordi denne fuglen er mannen i Huset på Planens fremste jaktobjekt. Jeg har alltid syntes rugde har hatt en litt for markant smak til at det er min favorittmiddag, men dette var virkelig en fin måte å utnytte kjøttet på og samtidig få en liten smakebit. Vi var seks stykker i går, og to fugler var mer enn nok.

Dette er hva vi gjorde:
Rugden ribbes og pakkes inn i bacon. Deretter kokte vi fuglene i smør i en liten gryte i to timer. Det gikk med i overkant av en pakke med smør. Så ble fuglene renset for alt kjøtt og fett, som sammen med baconet ble lagt i kjøkkenmaskinen. I tillegg ble litt av kokesmøret, litt salt og pepper og en liten skvett cognac tilsatt kjøttet. Det er i fettet den markante vadefuglsmaken finnes, så det er viktig å få med alt dette. Massen ble kjørt nesten glatt, og deretter smurt på toast.





Egne bilder.

Oppskriften er fra en av mannens jaktkamerater.

3 kommentarer:

Feminista sa...

Wow! Det der så utrolig godt ut! Interessant at de kokes i smør - litt confit-aktig, egentlig? Hvor godt var det på en skala fra en til ti?

Huset på Planen sa...

Jeg tror jeg vi si åtte på en slik skala. Men mer spennende og sammensatt enn godt. :) Dette er mat for ganer som tåler ganske karakteristiske smaker. Mer spesiell enn rype, synes jeg. Jeg er veldig glad i rype, men altså kan jeg vanligvis spare meg for rugde som vanlig middagsmat.

Tone sa...

Ekstremt imponert. Og dessuten misunnelig. Jeg synes at det å koke kjøtt (og faktisk også fisk og grønnsaker!) i fett er helt uovertruffent.

Jeg fikk plutselig fryktelig lyst på rugdepâté, til tross for at det er noe jeg aldri verken har smakt, eller tenkt på som en mulighet tidligere. Nam.