Sider

onsdag 23. desember 2009

Hjemmelaget fikenmarmelade

Hvert år går jeg i den samme fella. Jeg kjøper en pakke med tørkede fiken, fordi jeg synes det ser så godt ut. Sannheten er at ingen i Huset på Planen spiser tørket fiken. Derfor tenkte jeg at jeg skulle bytte ut kjøperipsgeleen på ostebordet med hjemmelaget fikenmarmelade.

Etter litt googling fant jeg hovedessensen i noen oppskrifter. Jeg endret litt, tilførte en del, og her er resultatet. Denne oppskriften drister jeg meg derfor til å kalle "egen", selvom jeg altså ikke akkurat er den første til å lage fikenmarmelade.

Dette trenger du:
500 gram tørkede fiken
brunt sukker etter smak
saften av en sitron
saften av en lime
to kanelstenger
tre stjerneanis
en slant cognac
minst tre dl vann, jeg brukte antakeligvis fem siden jeg spedde på mot slutten - prøv dere frem

Fikenene hakkes og has i gryten. Sukkeret og alt vått blandes i og blandingen kokes sammen med kanelstengene og stjerneanisen. Jeg vet ikke eksakt hvor lenge, men iallefall like lang tid som det tok å lage karrisilden som jeg har skrevet om tidligere. Når den har ønsket konsistens, fiskes stjerneanisen og kanelstengene ut og marmeladen avkjøles.

Pass på å hakke fikenen godt. Jeg var litt for utålmodig og resultatet ble slik dere ser på bildet - med litt for store flak av fikenskall. Men for en smak! Jeg synes jeg gjenkjenner hver enkelt smak - både lime, sitron, stjerneanis, kanel, slanten med cognac. Godt balansert, men likevel med en fyldig og sammensatt smak. Jeg gleder meg til å servere dette til osten på første juledags frokostbuffet.





Egne bilder idag.

2 kommentarer:

ABE sa...

For noen delikate bilder! Ha en riktig god jul.

Linnea Lindholm sa...

Kjempebra oppskrift! Tusen takk og god jul! :)