Sider

søndag 29. november 2009

Juleinspirert andemiddag

Vi har hatt besøk i Huset på Planen i helgen, og i går laget vi middag sammen. Jeg synes det er så koselig å dele på arbeidet, kokkelere og prate om hverandre. Og heldigvis var vi ikke flere enn tre på kjøkkenet.

Til forrett laget broren min ovnsbakte scampi - som smakte fantastisk godt. Han hadde olivenolje i bunnen av en ildfast form og la rensede scampi, hakket chili og hvitløk, noen delte perletomater og fersk koriander, samt litt smør på toppen. Dette stod i ovnen noen minutter, til vi kunne se at scampiene hadde fått den rette fargen. Det passet veldig bra med litt godt brød til, på den måten fikk vi også opp all den gode sausen.



Til hovedrett hadde mannen min tilberedt andebryst sous vide (det vil si stekt i pose - les mer om sous vide HER). Som tilbehør hadde vi selleri- og potetmos, rødkål, saus med lett smak av appelsin og noen båter med frisk pære.

Rødkålen tilberedte jeg på denne måten. Dette er nok til en stor porsjon:

Jeg surret et par rødløk i smør slik at de ble gyldne og myke. Deretter hadde jeg i litt mindre enn en hel snittet rødkål, ett eple i biter, ca halvannen dl rødvin, solbærtoddy (ikke utblandet), noen nellikspiker (fem var for mye) og salt. Kokes i ca en time.



Den kraftige andesmaken passer veldig godt sammen med den juleaktige rødkålen.

Egne bilder idag.

1 kommentar:

ABE sa...

Nam, dette så herlig ut.