Sider

mandag 28. september 2009

Fem dager til høstferien

Ute er det skinnende sol, og jeg kjenner at jeg gleder meg til høstferien som skal tilbringes på hytta ved sjøen. Det er riktignok fem dager igjen til vi skal sette oss i bilen på vei østover, så enn så lenge koser jeg meg bare med bilder fra sommerferien. Dessuten planlegger jeg ukemeny og skriver handleliste. Mannen fyller år mens vi er der og vi skal ha masse besøk. Begrenset tilgang til butikk i løpet av uka krever litt hodevirksomhet i forkant.

Det ene bildet er resikrulering av gammelt materiale (beklager dere, men jeg blir ikke lei av takspilene, askepanelet og vinduene som slipper inn lys alle steder), det andre er ikke tidligere vist. Jeg tok bildet den dagen vi reiste i sommer, jeg synes lyset falt så nydelig inn i stuen og forsøkte å fange stemningen. Dessuten får dere virkelig se hvor flott trappen er, og rekkverket som går i ett med rekkverket ved "galleriet". Her ser dere også hvordan den bordforskalte veggen ser ut. Det er ikke lenger så vanlig å bruke bordforskalt betong, vanligvis benytter man betongelementer eller forskalt med plater. Her ser man detaljert avstøp av hvert eneste bord i betongen. Lekkert. Byggelederens nøyaktighet har definitivt også bidratt til at dette ble vellykket, det kunne lett fått et litt rotete preg dersom bordforskalingen ikke var pent gjort. (Bær over med meg, men jeg slutter ikke å være begeistret over sånne detaljer!)





Jeg har virkelig fått respekt for en arkitekts arbeid i løpet av denne prosessen. Etter halvannen måneds bruk i sommer ser jeg hvor funksjonell han har klart å skape denne hytta. Med en arealbegrensning på 100 kvm å forholde seg til er det en del å tenke på når behovene til en familie på fem mennesker, to hunder og hang til å invitere gjester skal tilfredsstilles. Det er tydelig at det ligger en gjennomtenkt idé til grunn for arbeidet hans, og jeg er stum av beundring over hvordan han har løst oppgaven. Ikke minst hvordan hytta utnyttes til minste kvadratmeter.

Dette kan jeg snakke om i evigheter. Det får bli i et senere innlegg.

De som vi lese mer om hytta vår ved sjøen kan trykke HER.


Ha en fin ukestart alle sammen!

1 kommentar:

BeBe`s blogg sa...

Ønsker dere en fin høstferie! Selv skal jeg på shopping til Tromsø.:)