Sider

torsdag 7. mai 2009

Gulrotkake

Jeg laget gulrotkake til et møte i går. Til ungenes jublende glede var det rester til i dag. Denne kaken er saftig, men mektig på grunn av glasuren. Jeg fikk tak i oppskriften tidlig på nittitallet, og har testet den ut mange ganger.

300 gram hvetemel
200 gram sukker
4 egg
8 ss matolje (jeg bruker enten sesamolje som gir en karakteristisk smak, eller valnøttolje som jeg synes er litt mer nøytral enn sesamoljen)
1 ts salt
2 ts bakepulver
1 ts natron
2 ts kanel
4 store gulrøtter (jeg bruker ofte litt mer)
(Står ikke i oppskriften, men jeg pleier ofte å ha det likevel: hakkede valnøtter)

Alt tørt blandes. Egg og sukker piskes til eggedosis og blandes med raspede gulrøtter. Blandes forsiktig med det tørre. 24 cm form, 50 minutter i 200 grader.

Glasur:
500 gram melis
100 gram smør
100 gram philadelphiaost naturell
2 ts vaniljeessens

Piskes til det er mykt.

Enten pynter jeg med mandelflak eller valnøtter.

Idag ble kaken servert til te med melk og litt sukker.



Foto: Privat

2 kommentarer:

Minmill sa...

Heisann. Takk for besøk hos meg. Jeg rakk og stikke innom deg også, sånn rett før jeg skal legge meg. Kjenner jeg er trøtt etter å ha vært foran PC skjermen litt for lenge i kveld.

Gulrot kake er en av mine favoritter, men vet du hva jeg gjør med den? Jeg lager dobbelt opp med krem. Hvis jeg har laget skikkelig mye, deles kaken i to og får et lite mellom lag. Mmmmm. Folk blir så fornøyde.

Så til slutt, hytta deres blir jo kjempefin. Misunnelig er jeg på dere som har hytte ved sjøen. Herlig.

Huset på Planen sa...

Det var smart med glasur mellom to lag. Luksusutgave!