Sider

onsdag 30. desember 2009

Har du nyttårsmenyen klar?

Ja, dersom du ikke skal gjøre som oss, nemlig følge opp årlig tradisjon og gå i nyttårsselskap hos venner, så regner jeg med at du dagen før årets siste dag har menyen klar. Dersom du skal ha besøk, vel og merke.

Hvis ikke kommer herved tips til forrett som det smaker fest av. Om man er heldig kan man få tak i norsk hummer på denne tiden. En fast tradisjon Huset på Planen har klart å produsere de senere årene er at vi serverer hummer på lille julaften. Enten tar vi det med oss dit vi feirer jul annen hvert år, eller så tilberedes det her. Til glede for alle som spiser sammen med oss.



I år ble den kokt på tradisjonelt vis. Det ble servert fersk loff, iskald Chablis og hjemmelaget majones til.

Majones ble først og fremst laget på grunn av et kraftig overskudd av eggeplommer etter kokosmakronene jeg laget til jul, men den første produksjonen var så god og så overraskende enkel å lage at jeg straks laget en til.



Jeg fulgte Carl Butlers oppskrift i hans kokebok "Carl Butlers kokebok":

Majones
Den majonesen du kjøper er på langt nær så god som den du kan lage selv. En annen grunn til å lære å lage egen majones er prisen.

3 eggeplommer
4 dl olje (jeg brukte 1 dl solsikkeolje pr. eggeplomme)
1 ss vineddik eller sitronsaft (jeg brukte saften av sitron)
1/2 ts salt
1/2 ts sennep (helst fransk usøtet)
2 ss varmt vann

Alle ingrediensene må ha romtemperatur. Ta dem derfor fram i god tid.
Visp eggeplommene lett i en skål med rund bunn.
Visp hele tiden mens du dråpevis heller oljen i. Når halvparten av oljen er vispet i kan du helle resten i litt raskere.
Til slutt visper du i 2 ss varmt vann.

(Restene av majonesen har i dag endt sine dager som aïoli. Dette betyr at man tilsetter en kløft hvitløk pr. dl majones. Butler anbefaler at den trekker en stund slik at smakene setter seg.)

Jeg skriver under på Butlers påstand om at hjemmelaget majones er bedre enn den varianten man kjøper. Det smaker himmelsk!

Hummer, loff og majones er enkelt og godt sammen. Ofte kan det imidlertid være greit å avansere ørlite, og slageren her i huset er følgende:

Bland majones med usøtet pisket kremfløte - litt mindre krem enn majones. Ha i rikelig med hakket dill, litt sitronsaft og litt pepper, helst hvit. Ha til slutt i litt chilikrydder etter smak. Jeg liker den ganske mild, siden jeg synes hummersmaken skal få dominere.

Denne sausen kan med hell også serveres til både reker, kreps, rekekonge, krabbe eller kongekrabber, for de som er så heldige å ha tilgang på det.



Vi laget hummerkraft også. Hummerskallene og en god del hvitløk fikk surre litt på sterk varme i en stor gryte. Deretter hadde vi på vann, lot det koke lenge og silte av. Deretter reduserte vi kraften, avkjølte og frøs ned på kartonger. Så nå blir det snart hummersuppe i Huset på Planen.

Uansett hva dere skal spise i morgen; Ha en fin kveld!

2 kommentarer:

Proforma sa...

Jag ska bara gå bort imorgon, sätta mig vid dukat bord och äta gott! Härligt att få slippa göra allt själv! Hummer hade dock suttit fint!
Önskar dig ett Gott Nytt År!
Irene

Anonym sa...

Spennende mat og smaker sikkert like godt som det ser ut. Go fornøyelse.

Her hjemme blir det nok litt mer kjedelig mat. Kalkun:)...men gleder meg da. Ha et flott nytt år:)