Sider

torsdag 31. desember 2009

Årskavalkade

Muligens noe pretensiøst, siden jeg hverken har holdt på et helt år eller bedriver annet enn overfladisk blogging over grunne temaer. Likevel.

Bloggingen har siden slutten av april gitt meg mye glede og inspirasjon, vært til nytte og rett og slett blitt min virtuelle notisbok med tips og ideer. Spesielt var dette greit i en tid jeg likevel brukte mye tid på nettet i forbindelse med hyttebygging. Samtidig har jeg blitt ytterligere bevisst i forhold til mitt hjemmelaget mat-prosjekt, og jeg har fått en liten samling med yndlingsoppskrifter under etiketten mat og drikke.

Og ikke minst har jeg det siste året stiftet nærmere bekjentskap med mange andre flotte og inspirerende blogger. Takk til alle som bidrar med ting på verdensveven, og byr på seg selv!

Her kommer link til ett utvalgt innlegg fra hver måned. Jeg skal skrive et par ord om hvorfor jeg har valgt ut akkurat dette innlegget.

I april velger jeg rett og slett mitt aller første innlegg i bloggen Huset på Planen, som så dagens lys 28. april 2009. Bloggposten handler om mitt yndlingsmaleri, malt av Herbert Thoma.

Bloggposten Ferdig hyttetak! får representere mai. Kort og godt fordi det viser bilder av det ferdige taket på hytta vår ved sjøen, som etter en utmattende og nervepirrende helg kom på plass. Jeg kommer aldri til å glemme den helgen, blant annet fordi erfarte at kombinasjon lastebil og gjørmete kjerreveier var usedvanlig skummel og nesten førte til lastebilvelt. Jeg tror aldri jeg har hatt så høy puls over så lang tid.

Det ble naturlig nok mye uferdig hytte i juni. Bloggposten jeg velger handler imidlertid om noe helt annet, nemlig om kunstneren i familien som dekorerte en tallerken. Denne er ofte i bruk, og jeg tenker på sønnen min hver eneste gang jeg ser den. I tillegg til alle de andre gangene jeg tenker på sønnene mine, selvsagt. :)

Juli domineres også av hytteinnlegg. Ikke så rart siden vi tok hytta i bruk på denne tiden, og tilbragte hele sommermåneden der nede. I Flagget til topps skriver jeg blant annet om min forundring over at den vevre bestemoren min aldri føk til topps sammen med flagget, men bestemt firte det til værs. Hver eneste gang.



Bilde: Huset på Planen

Typisk augustsyssel i august: Eplemostproduksjon.

Det første innlegget mitt i Prosjekt hjemmelaget mat skal få æren av å representere september.

Huset på Planen er forelsket når oktoberbloggposten blir skrevet. Riktignok enda et innlegg om hytta ved sjøen, men det er den igrunn verdt.

Litt vinduskarm i november, denne gangen mannens vinduskarm.

Det er mange innlegg jeg kunne valgt i desember. Bloggposten om julestjernen, da jeg innrømmer mine julenisseskumlyster, eller om selveste juletreet. Jeg tror likevel jeg velger innlegget Oppgitt over oppgitt journalist - fordi det ble en liten påminnelse om forskjellige ting rundt det med blogging.

Det var det. Ha en fin feiring, alle sammen! Takk for at dere har fulgt med meg i Huset på Planen. Jeg fortsetter i 2010 - i samme stil, eller kanskje enda mer "Huset på Planen".

7 kommentarer:

ABE sa...

Så kjekt med en oppsummering. Det var forresten en fra Avdelingen som la inn det første svaret hos deg på Thoma-innlegget ditt (men da hadde vi ikke eget navn og svarte derfor anonymt).

Ha en strålende nyttårsaften!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Godt nyttår! Gleder meg til å følge bloggingen din videre.

Anonym sa...

Jeg har kost meg masse med boggen din i året som har gått, og kommer til å fortsette med det i det nye året. Jeg gleder meg alltid til å gå inn for å se om det har dukket opp nye innlegg. Du skriver godt, har interessante temaer, og bildene dine er fine. Ønsker deg et godt nyttår!

Mona

Huset på Planen sa...

@Avdelingen: Morsomt at det var du som kommenterte det første innlegget mitt! Jeg håper på et bloggtreff i det nye året - og håper andre fra samme distrikt hiver seg på. :)

@Elisabeth, innerst i veien: Tusen takk, og takk i like måte!

@Mona: Så hyggelig sagt av deg, Mona! Ekstra inspirerende at det er noen som faktisk leser det jeg lirer av meg her inne - og selvsagt supert om noen liker det! Takk i like måte!

Åpent^hus sa...

Kjekt å følge med deg og bli fulgt :) Dette fellesskapet gir mange gleder! vi følges videre, håper jeg? :) ønsker deg alt godt for det nye året!

Proforma sa...

Önskar dig god fortsättning på det nya året!
Irene

Proforma sa...

Såg precis din kommentar hos mig...
Jag läser också din blogg varje dag och kommer att göra det under 2010 också... fast ibland har jag svårt att förstå vissa ord :)
Irene