Sider

mandag 11. mai 2009

Favoritter: Dansk design av Thomas Dickson

Dette er en bok jeg aldri blir ferdig med. Med sine 550 sider med den danske designs historie, er den stadig en kilde til inspirasjon og glede. Jeg synes det er interessant å lese om historien bak ulik design. Siden jeg ofte tenker funskjonalistisk, er det spesielt spennende å lese om designerens tanker, hvilke forhold som er tatt i betraktning når et produkt er utviklet, hva som har vært inspirasjonen osv.

Boken inneholder mange bilder, og tar for seg både møbelindustri, arkitektur, gjenstander og tekstil.

Fra forordet har jeg sakset følgende:

"Denne bog handler om dansk design. Design drejer sig naturligvis i høj
grad om det æstetiske, om det smukke. Men når man går ned i de enkelte
eksempler, så viser det sig nesten altid, at der også har ligget andre
overvejelser bag det ydre udseende. Design er meget sjældent kun en flot
overflade eller en smuk form. Et par av de spænende spørgsmål, der dukker op,
når man kigger nærmere på design, er; Hvorfor ser tingene ud, som de gør? Hvad er
det, der har givet en bestemt brugsgjenstand sin form? Og hvordan er designeren
kommet frem til resultatet?"

Interessante spørsmål, som også betegnes som kjernen i mye av den modernistiske designen. Og dessuten; hvor mye unødvendig materiale kan fjernes fra en gjenstand uten at funksjonen bryter sammen?




Foto: Bokkilden

3 kommentarer:

Moderne Retro sa...

Der var en interessant bok jeg ikke har sett før. Spørs om det ikke blir ny bok på meg.
Ha en fin dag. :)

Huset på Planen sa...

Jeg har endret litt på hovedinnlegget mens du leste. Den er veldig spennende.

Ha en fin dag, du også. :)

Ninas Drops sa...

Kan tenke meg den er fin ja..for tenk på all den flotte danske designen da..åå dån..
Drops=)